ثبت نام در اسنپ ویزیت
تربیت و تکاملتوصيه بر اساس سن کودک

سن سه تا چهار سالگی پرخشونت ترین مرحله رشد کودک

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

🚩 سه تا چهار سالگی پرخشونت ترین دوره ی زندگی در مراحل رشدی است!

🔶اگر کودکی دارید که در سنین سه تا چهارسالگی است، وقتی چیزی را که می خواهد بدست نمی آورد، ممکن است سر و صدا و قشقرق راه بیندازد، گاز بگیرد، دعوا کند، قهر و لجبازی کند یا هر رفتار خشن دیگری را بروز دهد، نگران و دستپاچه نشوید و با عصبانیت و پرخاشگری با او مقابله به مثل نکنید، چون رفتاری که از او می بینید اقتضای سنش است، و یک رفتار کاملا طبیعی است، چرا که سن سه تا چهار سالگی پرخشونت ترین مرحله ی زندگی انسانهاست.

🔸لجبازی های کودکان در این سن(سه تا چهار سالگی) با قصد و غرض نیست، بلکه شخصیت “من” و مستقل کودک در حال شکل گیری است. کودکان در این سن دوست دارند فعالیت های مختلف را شخصا تجربه کنند، لذا راه های گوناگون را برای بدست آوردن خواسته هایشان امتحان می کنند. وقتی که شما بعنوان والدین در نقطه ی مقابل کودک قرار می گیرد و تلاش می کنید با دستور دادن های مستقیم او را کنترل کنید، باعث تشدید لجبازی و پرخاشگری کودک می شوید. بهتر است در چنین مواقعی سعی کنید بجای اثبات اقتدار والدگری خوی، با ایجاد فضای مناسب و همکاری، فرصت تجربه کردن را به او بدهید.

🔸در مقابل کودک سه تا چهار ساله باید صبورتر و منعطف تر باشید و از تنبیه کردن کودک تا حد امکان خودداری کنید، تا او بتواند مسیر نرمال تحول را طی کند، و بجای تبدیل شدن به یک فرد همیشه لجباز، عصبی، ضعیف و ترسو، ثمره ی عبور از از این سن حساس شکل گیری شخصیتی با اعتماد بنفس، توانمند و شجاع باشد.

✍️ خانم دکتر سمیرا شیرمحمدی (کاندید دکترای تخصصی روانشناسی و مدرس دانشگاه)

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 2 votes)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا