ثبت نام در اسنپ ویزیت
تربیت و تکاملسوالات متداول تربیت و تکامل

تاثیرات میزان خواب کودکان در رشد مغز و سلامت روان

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

🔸مطالعات زیادی ارتباط بین میزان خواب کودکان ، عملکرد شناختی و سلامت روان را در کودکان اثبات کرده اند در حالیکه مکانیسم های عصبی این ارتباطات تا حدوی ناشناخته اند اما تحقیقات مبتنی بر تصویر برداری از مغز ، اطلاعات جدیدی در مورد اینکه چه مناطقی از مغز در این ارتباط موثر هستند ارائه میدهد.

در پژوهشی؛ اسکن های MRI بیش از 11000 کودک 9 تا 11 ساله با طیف گسترده ای از ویژگی های جغرافیایی، اقتصادی ، قومی و بهداشتی در ایالات متحده بررسی شد.در این پژوهش طی پرسشنامه ای از والدین در مورد “مدت زمان خواب” و 10 زمینه مختلف دیگر از مشکلات مربوط به سلامت روان فرزندشان نظر سنجی شد کودکان نیز با یک آزمون استاندارد عملکرد شناختی ارزیابی شدند ، بعد از یکسال نیمی از نمونه پژوهش دوباره مورد بررسی قرار گرفت.

🔸 از بین همه زمینه های سلامت روان ، افسردگی بیشترین ارتباط را با خواب داشت کودکانی که خواب طولانی تری داشتند افسردگی کمتر و نمرات شناختی بالاتری داشتند. کودکانی که مدت زمان بیشتری می خوابند کمتر از صفحه نمایش تلفن ، کامپیوتر و غیره استفاده می کنند و همچنین احساس امنیت بیشتری در خانه و محل زندگی شان گزارش شد.

🔸کودکانی که میزان خواب کمتری داشتند مناطق و حجم نواحی بی شماری از مغز شامل قشرپیش پیشانی ، قشر فرونتال، قشر تمپورال، ناحیه داخلی قشرآهیانه ای و شکنج های فوق مارژینال؛ کوچکتر بود. نمرات شناختی پایین نیز همچنین با نواحی و حجم کوچکتر در قشرسیگنولیت پیشانی و قدامی ، قشراوربیتوفرونتال میانی ، قشر تمپورال ، اینسولار، شکنج های پاریتال زیرین، تالاموس، هسته دم دار و پوتامن مرتبط بود.

در نتایج مطالعه طولی، کودکانی که هنگام ارزیابی اولیه مشکلات روحی روانی بیشتری در آنها گزارش شد ، طی یکسال خواب کمتری داشتند.

🔻 این نتایج ماهیت دو طرفه ارتباط بین خواب و سلامت روان را برجسته می کند. خواب کم و بی کیفیت سلامت روان را به خطر می اندازد و مشکلات بهداشت روان نیز از سوی دیگر به نوبه خود منجر به خواب کمتر و بی کیفیت تر می شود این واقعیت که این نتایج در مدت زمان یکسال بدست آمده است نشان دهنده اثرات قوی و طولانی مدت این ارتباطات است.

این مطالعه از آن جهت قابل توجه است که برای نخستین بار بر روی نمونه ای بزرگ و متنوع انجام شد و تفاوت هایی را در ساختار مغز کودکانی که خواب شبانه کوتاه یا طولانی تری دارند نشان داد این پژوهش ها اهمیت خواب را در یادگیری، تثبیت حافظه و تنظیم احساسات در کودکان و بزرگسالان ثابت می کند،

یافته های جدید همچنین درک ما را از مبانی بیولوژیکی این روابط تقویت می کند. خواب کافی برای همه سنین مهم است اما خواب خوب و با کیفیت در دوران کودکی زمانی که مغز در حال رشد است برای کسب نتایج مطلوب مهم تر است.

منبع : psychology today.12 feb 2020

ترجمه : خانم زهره عابدینی (کارشناس ارشد روان شناسی)

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

مقدار زمان مجاز کودکان برای تماشای تلویزیون

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

تاثیر بازی های رایانه ای بر مغز کودکان

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 4.85 ( 2 votes)

1 دیدگاه

  1. Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا