ثبت نام در اسنپ ویزیت
تغديه در دوران قبل از بارداری

توصیه های تغذيه اى در شروع باردارى

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

لقاح شامل يک سرى از وقايع پيچيده غدد درون ريز و متابوليسم بوده که در آن يک اسپرم سالم، تخمک سالم را در عرض 24 ساعت پس از تخمک گذارى بارور مى کند. موفقيت فرآيند لقاح در گرو سلامت اسپرم و تخمک و نيز شرايط تغذيه اى مناسب مى باشد. به همين دليل براى داشتن يک باردارى و زايمان ايمن بايد قبل از باردارى خانم ها نکات زير را رعايت نمايند:

1. برنامه غذايى مناسب داشته باشند (رعايت سه اصل تعادل، تناسب و تنوع، يعنى در روز به مقدار کافى، متناسب و به
شکل متنوع از انواع مواد غذايى در گروه هاى غذايى اصلى استفاده نمايند).

2.خانم هايى که در شروع باردارى چاق هستند در معرض خطر افزايش فشارخون حاملگى و پره اکلامپسى، ديابت باردارى، زايمان زودرس و زايمان از
طريق سزارين به علت وزن بالاى جنين (وزن بالاى 4500 گرم) قرار مى گيرند. در ضمن خانم هاى چاق مشکلات بيشترى در شيردهى خواهند داشت. نوزادان مادران چاق بيشتر از نوزادان مادران طبيعى مبتلا به ماکروزومى، نمره آپگار پايين هنگام تولد و چاقى دوران کودکى خواهند شد.

3. بهتر است از باردارى قبل از 18 سالگى اجتناب گردد زيرا معمولاً در اين سنين ذخاير بدن زن جوان ناکافى است و در نتيجه در صورت باردارى، مادر علاوه بر مشکل تأمين سلامت خود با مسئله تأمين مواد مغذى براى رشد جنين مواجه مى شود و در نهايت امکان تولد نوزاد کم وزن بيشتر خواهد شد.

4. در صورت ابتلا به بيمارى هاى سيستميک مزمن مرتبط با تغذيه نظير چاقى، ديابت و يا فشارخون و يا بيمارى هاى گوارشى زمينه اى نياز است مشاوره با پزشک خانواده و يا کارشناس تغذيه براى حصول اطمينان از چگونگى ادامه رژيم غذايى يا دارويى قبل از باردارى صورت پذيرد. در جدول زير برخى بيمارى هاى مزمن مرتبط با تغذيه ذکر شده است.

5. از استعمال دخانيات و مصرف نوشابه هاى الکلى پرهيز کنند.

6. به هنگام باردار شدن وجود ذخيره کافى املاح و ويتامين ها در بدن ضرورى است. به همين دليل، رعايت فاصله ايمن بين باردارى ها حدود سه سال ضرورى است.

7. ترجيحاً از سه ماه قبل از باردارى تا پايان باردارى روزانه يک عدد قرص اسيدفوليک مصرف نمايند. مصرف NTDs( اسيدفوليک قبل از باردارى، از تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبى پيشگيرى مى کند.

8. در صورت وجود کم خونى قبل از باردارى بايد درمان صورت پذيرد. بسته به شدت کم خونى ميزان مصرف مکمل آهن متفاوت است. استفاده از منابع غذايى غنى از آهن در هنگام درمان کم خونى ضرورى است. طبيعى BMI لازم است کاهش وزن تا رسيدن به محدوده ،(BMI ≥ 9. در صورت ابتلا به ديابت و چاقى ( 30 صورت گيرد. علاوه بر کنترل مرتب قند و چربى خون، مصرف غذاهاى کم چرب و غنى از کربوهيدرات هاى مرکب با انديس گلايسمى پايين و مصرف غذاهاى حاوى فيبر و همچنين انجام منظم تمرينات ورزشى توصيه مى شود. اين افراد ضمناً بايد به مشاور تغذيه ارجاع داده شوند.

راهنماى جامع تغذيه مادران باردار و شيرده
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکى
معاونت بهداشت
دفتر بهبود تغذيه جامعه

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا