ثبت نام در اسنپ ویزیت
سوالات متداول بارداریمقالات سلامت بارداری

فیزیولوژی سیکل قاعدگی – منس – پریود – رگل – خونریزی غیر طبیعی رحمی-پریود آقایان

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

قاعدگی:

به جاری شدن خون از پوشش داخلی رحم گفته م یشود؛ ازدوران بلوغ(منارک)تا دوران یائسگی رخ م یدهد ( به جز بارداری و شیردهی ) به نامهای دیگری مانند منس و پریود و رگل هم خوانده می شود.

مدت خونریزی قاعدگی معمولاً ۳-۵ روز طول می کشد، اما بین ۲-۸ روز نیز م یتواند متغیر باشد.

هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول میکشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین21 تا 35 روز متغیر است. حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه ۲0 تا 60 میلی لیتر است.

خون قاعدگی :

اگرچه افراد از اصطلاح خون قاعدگی استفاده م یکنند.در حقیقت ترکیب قاعدگی ازمقداری خون ، موکوس سرویکس ، ترشحات واژن و بافت اندومتر رحم تشکیل شده است. رنگ ترکیب قاعدگی قهوه ای متمایل به قرمز، کمی تیره تر از رنگ خون است.

رحم از نظر بافت:

ا-آندومتریوم : داخلی ترین لایه از جنس بافت همبند با اپیتلیوم استوانه ای که در طی قاعدگی ریزش می کند.که خود سه لایه دارد.
 لایه متراکم 

لایه اسفنجی در طی قاعدگی ریزش می کند

 لایه پایه
۲ – میومتریوم : (لایه عضلانی) بافت اصلی رحم که انقباض این لایه عامل اصلی قطع خونریزی بعد از زایمان است.
۳ – سروز یا لایه خارجی: که همان پرده صفاقی است.که تمام قسمت خلفی و و بالای رحم را می پوشاند.

خونریزی غیر طبیعی رحمی:

Abnormal uterine bleeding (AUB)

۱ – هیپر منوره: تداوم خونریزی بیش از 7 روز به دلیل مسائلی مانند فیبروم یا میوم تومورها و نامنظمی هورمونی
۲ – منوراژی: خونریزی قاعدگی بیش از ۸0 میلی لیتر (مانند دلایل هیپر منوره )
۳ – متروراژی: خونریزیهای نامنظم در فواصل سیکلهای قاعدگی) به دلایلی مانند لکه بینی در اواسط سیکل قاعدگی در اثر تخمک گذاری، عفونت لایه داخلی رحم- اندومتریت- پرکاری تیروئید و سرطانهای دهانه رحم
4 – هیپو منوره: خونریزی قاعدگی خفیف و جزئی ومعمولا در حد لکه بینی( دلایلی مانند مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری تنگی دهانه رحم یا منفذ پرده بکارت، چسبندگیهای داخل رحمی)

۵ – اولیگو منوره: طول مدت دوره قاعدگی بیش از ۳۵ روز( به دلایلی مانند کاهش وزن شدید، کم کاری تیروئید)
6 – پلی منوره: طول مدت دوره قاعدگی کمتر از ۲۱ روز( به دلایلی مانند کم کاری تیروئید و خونریزی در اثرنامنظمی هورمونی)
7 – خونریزی پس از نزدیکی: خونریزی در اثر نزدیکی یا در اثر معاینه ( به دلایلی مانند بیرون زدگی یا زخمهای مخاط دهانه رحم ، سرطان و یا عفونتهای دهانه رحم)
۸ – خونریزی پس از یائسگی: خونریزی پس از یک سال از قطع قاعدگی در فرد یائسه ( به دلایلی مانند سرطان دهانه رحم ، عفونتهای واژن و سرویکس، میومهای رحمی)

چرخه یا سیکل قاعدگی :

تنظیم سیکل قاعدگی ازطریق فیدبک هورمون ها بر روی بافت عصبی دستگاه عصبی مرکزی صورت می گیرد
هر سیکل قاعدگی نتیجه تعامل بین هیپوتالاموس , هیپوفیز , تخمدان وآندومتر رحم است

هیپوتالاموس:

هورمون آزاد کننده گنادوتروپین
هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین
هیپوتالاموس هورمون آزاد کننده هورمون رشد
هورمون آزاد کننده تیروتروپین

هیپوفیز:

هیپوفیز به سه قسمت یا لوب قدامی , میانی وخلفی تقسیم می شود.هیپوفیز قدامی برخلاف هیپوفیزخلفی متشکل از بافت عصبی نیست و ارتباط عصبی مستقیم با هیپوتالاموس ندارد .هیپوفیز قدامی خونگیری شریانی مستقیم ندارد . منبع ورودی جریان خون آن از هیپوتالاموس(عروق پورت )است محصولات ترشحی هیپو تالاموس به عنوان فاکتورهای آزاد کننده هورمونهای هیپوفیز عمل می کنند.

توصیه به آقایان :


 به خاطر داشته باشید که استرس باعث بدتر شدن همه این علائم می شود. پسباید تلاشتان را بکنید تا استرس او را پایین بیاورید چون به نفع خودتان است
 دقت کنید که وقتی بفهمید دقیقاً چه علائمی دارد باید کاری کنید که حالش بهتر شود. دل درد او را می توانید با یک حمام داغ یا یک لیوان شیر گرم بهتر کنید.
 یادتان باشد چون احساس خیلی بدی دارد، ممکن است عصبانی یا ناراحت شود و آنرا سر شما خالی کند. اگر شما را برای چیزی مقصر کرد، با او بحث نکنید
 یادتان باشد، اگر حال او بد است تقصیر خودش نیست. اگر بی هیچ دلیلی گریه می کند یا عصبانی است تقصیر او نیست. واقعاً نمی تواند هورمون هایش را کنترل کند و وقتی این هورمون ها دنبال کار خودشان بروند و او به حالت طبیعی برگردد

پریود آقایان :

پریودی مردانه که به اختصارIMS به نام شناخته می شود. این عارضه سبب عصبانیت زودهنگام و حساسیت بیش از حد به محرک های بیرونی میشود. به دلیل مشابه بودن تغییرات خلق و خوی مردان به دلیل تغییرات هورمونی این عارضه را با پریودی زنان مقایسه می کنند در سال ۱۹7۲ دو محقق دانشگاه جورج تاون برای اولین بار این عارضه را معرفی کردند و طبق تحقیق ۱6 ساله آنها تغییرات هورمونی ای که طی دوره 4 تا 6 هفته ای رخ میدهد

روحیه و خلق و خوی مردان تغییر م یکند که از بانشاط تا غمگین و تهاجمی ممکن است تغییر کند. در سال ۲00۱ طی یک تحقیق مشخص شد که کاهش تستوسترون حساسیت و تغییرات خلقی در آنها به وجود م یآورد و افزایشکورتیزول و کاهشسروتونین هم مؤثر هستند.

مردی که گرفتار این سندرم شده، گاهی دچار افسردگی می شود و با درون ریزی احساسات منفی اش، به خود آسیب میزند. افسردگی ناشی از این نوسان هورمونی، م یتواند مر دها را تا مرز خودکشی هم پیش ببرد.اما گاهی مبتلایان به جای آنکه به خود آسیب بزنند، احساسات منف یشان را متوجه محیط بیرون و آدم های اطراف شان می کنند. عصبانیت و رفتارهای خشون تآمیز یکی از رایج ترین واکنش های مردان به این تغییرات بدنی است

مردانی که از شیوه تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می کنند. و مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آنهایی که به کاری که انجام م یدهند بی علاقه هستند، آ نهایی که الکل زیاد م ینوشند و بلاخره مردانی که شکر زیاد میخورند از جمله کسانی هستند که مدت طولانی تری مبتلا به این عارضه خواهند شد.

دانلود مقاله

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 4.85 ( 2 votes)

1 دیدگاه

  1. I am really loving the theme/design of your web site. Do you ever run into any web browser compatibility problems? A handful of my blog readers have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Safari. Do you have any advice to help fix this problem?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا