ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در بارداری و زایمانسوالات متداول بارداری

آیا تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

🚩 آیا استفاده از بوتاکس( ترکیبات سم بوتولینوم تیپ A ،مانند بوتاکس، دیس پورت و مصپورت ) در دوران شیردهی سازگار هستند؟

لاکتمد ( LactMed )- 2018:

⚠️ هیچ داده ای در ارتباط با استفاده دارویی بوتاکس (سم بوتولینوم تیپ A) در دوران شیردهی وجود ندارد. ولی یک نوزاد که در دوران بوتولیسم مادری از شیر مادر تغذیه می کرد، بطور ایمن با شیر مادر تغذیه شد و هیچ سم بوتولینوم در شیر مادر یا نوزاد شناسایی و یافت نشد.

⚠️ از آنجایی که دوزهای استفاده شده دارویی بسیار پایین تر از مواردی است که موجب بوتولیسم شوند، انتظار می رود که مقادیر دارویی که به نوزادان میرسد اندک باشند و باعث بروز هیچ گونه عوارض جانبی در نوزادان شیرخوار نمی شود و همچنین هیچ احتیاط خاصی نیاز نمی باشد.

⚠️ بنابراین، هرچند هیچ داده انسانی در استفاده از بوتاکس (سم بوتولینوم)در دوران شیردهی وجود ندارد ولی چون به نظر می رسد که این سم وارد گردش خون سیستمیک نمی شود،

بنابراین تجویز بوتاکس(سم بوتولینوم)در دوران شیردهی احتمالا سازگار می باشد و باعث بروز هیچ گونه عوارض جانبی در نوزادان شیرخوار نمی شود.

✍️آقای دکتر مهدی شاهمیرانی (داروساز)

📕Drugs and Lactation Database ( LactMed ) 2018

آیااستفاده از بوتاکس ( سم بوتولینوم) در بارداری مضر است؟

سم بوتولینوم A (btxA) به طور گسترده ای برای اهداف آرایشی و بهداشتی ، سردرد ، دیستونی ، اسپاسم ، درد و سایر موارد استفاده قرار می گیرد.

با وجود استفاده گسترده از btxA در زنان در دوران باروری ، اطلاعات کمی در مورد تأثیر این دارو بر زنان باردار و جنین وجود دارد.

هدف از این مطالعه اطلاعات پزشكانی است كه از btxA استفاده می كنند تا تجربه خود را با زنان باردار مشخص كنند. ما 900 پزشک که از btxA تجاری موجود استفاده کردند را مورد بررسی قرار دادیم. پرسشنامه از پزشکان معالج پرسید که آیا زنان باردار آگاهانه یا ناآگاهانه تزریق کرده اند و نتیجه هر بارداری چیست؟

درمجموع ، 396 پزشک (44٪) پرسشنامه ها را برگرداندند ، که از این تعداد فقط 12 پزشک از تزریق btxA به زنان باردارخبر دادند. شانزده زن حامله تزریق شدند ، بیشتر در سه ماهه اول ، و تنها یک بیمار ، که سابقه سقط جنین قبلی داشته است ، دچار سقط جنین شده است. یک زن دیگر هم سقط جنین داشت.

تمام حاملگی های دیگر به پایان رسیده و هیچ ناهنجاری جنین مشاهده نشده است. بر اساس این بررسی محدود پزشکان معالج در ایالات متحده ، btxA برای مادر و جنین نسبتاً بی خطر است. با این حال ، ما به داده های بیشتری نیاز داریم و توصیه می کنیم پزشکان و بیماران خطرات و مزایا را قبل از استفاده از btxA در زنان باردار با دقت در نظر بگیرند.

ما نمی توانیم مطمئن باشیم که بوتاکس (سم بوتولینوم) در بارداری بی خطر است. به همین دلیل آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) به زنان باردار توصیه می کند که تزریق بوتاکس نداشته باشند ، مگر اینکه دلیل پزشکی داشته باشند یا به عبارتی دیگرمزایا باید از خطرات بیشتر باشد

رده بندی دربارداری:
👉AU TGA
رده بندی بارداری: B3

👈دسته بندی بارداری FDA اختصاصی نشده است:
FDA

ایالات متحده آمریکا قانون برچسب زنی برای محصولات دارویی که نسخه می شود اصلاح کرده است تا نیاز به برچسب زدن به این محصولات باشد که شامل خلاصه ای از خطرات ، بحث در مورد داده های مربوط به آن ،خلاصه و اطلاعات مربوطه برای کمک به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در تصمیم گیری ها و مشورت دادن برای استفاده داروهای تجویز شده در دوران بارداری باشد. دسته‌بندیهای بارداری A ، B ، C ، D و X در حال حذف هستند.

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

آرایش در سه ماه اول بارداری ممنوع و لوازم ارایشی غیرمجاز در دوران بارداری

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا