ثبت نام در اسنپ ویزیت
سوالات متداول بارداریسوالات متداول شیردهی

روزه گرفتن در دوران شیردهی و بارداری

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

روزه گرفتن و شیردهی:

تغذیه شیر خوار در 6 ماه اول تولد تنها با شیر مادر می باشد و شیر مادر بهترین و کامل ترین غذای شیر خوار می باشد .

بعد از پایان ماه ششم می توان غذای کمکی برای شیر خوار شروع کرد .

البته باید به این نکته توجه کرد که در 6 ماه دوم عمر هنوز هم شیر خوار 80 در صد از کالری را از شیر مادر و 20 درصد را از غذای کمکی بدست می آورد .

با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان طول مدت روزه داری طولانی می باشد و منجر به دهیدراتاسیون در مادر می شود و در نتیجه از میزان شیر مادر کاسته می شود لذا در 6 ماه اول تولد مدران شیر ده نمی توانند روزه بگیرند و در 6 ماه دوم هم بهتر است مادر شیر ده روزه نگیرد

در صورتی که اقدام به روزه گرفتن می کند باید دفعات شیر دهی را کمتر کند و غذای کمکی را افزایش دهد و همچنین در طی روز از فعا لیت زیاد خودداری کند و همچنین در موقع افطار و سحر از ترکیبات دارای پروتئین و کلسیم و آهن بیشتر استفاده کنند و هر زمانی احساس کرد که با روزه گرفتن تغذیه شیرخوارش دچار اشکال شده است و یا آسیب به خودش می اید نباید روزه بگیرد.

✍️دکتر عزیزالله یوسفی
فوق تخصص گوارش کودکان

روزه گرفتن در 3 ماهه اول بارداری؛ ممنوع!

در 3 ماهه اول بارداری مغز جنین در حال رشد است، و به گلوکز مستقیم مادر نیاز دارد، بنابراین روزه گرفتن در این دوران توصیه نمی شود. به علاوه میزان کتون ، و کتون موجود در خون جنینی در 3 ماهه اول بارداری افزایش می یابد. افزایش کتون می تواند باعث عدم رشد کافی جنین شده و در آینده بر قدرت یادگیری کودک تأثیر بگذارد.

شرایط روزه داری در 3 ماهه دوم و سوم:

در سه ماهه دوم و سوم بارداری چنانچه فرد از نظر جسمی سالم باشد و به بیماری زمینه ای مبتلا نباشد می تواند با رعایت مواردی روزه بگیرد.

توصیه می شود زنان بارداری که شرایط روزه داری را دارند حد فاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند و از غذاهای فیبردار مانند میوه و غلات استفاده کنند.

همچنین مصرف شیرینی ها و قند توصیه نمی شود زیرا احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد. همچنین بهتر است از مصرف قندهای کنستانتره مانند زولبیا و بامیه جلوگیری شود و خرما و کشمش نیز کمتر مصرف شود.

زنان بارداری که در سه ماه دوم و سوم بارداری روزه می گیرند باید روزانه در ساعت های 12، 14، 16، 18 و 20 کتون ادرار خود را آزمایش کنند.

اگر حوالی ساعت 12 یا 14 کتون افزایش یابد نباید روزه بگیرند اما بالا بودن کتون ادرار حوالی ساعت 18 و 20 عادی است و مانعی برای روزه داری نیست. بهتر است زنان باردار از 36 هفتگی به بعد روزه نگیرند و با مصرف مایعات و مواد غذایی کافی شرایط زایمان مناسب را برای خود تسهیل کنند.

✍️ دکتر سپیده اتحادی

🤓داروها و روزه داری

🔻اینکه چه داروهایی و از چه راه مصرفی در ماه رمضان و در طول روزه داری مجاز هستند، مشکلی است که اغلب برحسب قضاوت هر پزشک جداگانه تعیین می شود.

🔻در سال ۱۹۹۷ در مراکش پیرامون استانداردسازی و بررسی ترکیبات یا راه مصرف داروها که منجر به ابطال روزه می شوند، جلسه ای تشکیل شد.

🔻بر آن اساس روش مصرف داروها چنانچه جزو موارد زیر باشند، منعی در طول روزه داری ندارند.

✔️قطره های چشمی و گوشی
✔️کرمها، پمادها، پلاسترهای دارویی
✔️داروها و شوینده های واژینال و شیافها و انماها
✔️تزریقات در عضله، مفصل، ورید به استثنای تغذیه وریدی
✔️اکسیژن و گازهای بیهوشی
✔️قرص های زیرزبانی نیتروگلیسرین
✔️دهان شویه، غرغره و اسپری های دهانی بشرطی که بلعیده نشود.

✏️Recommendations of the 9th Fiqh-Medical seminar “An Islamic View of Certain Contemporary Medical Issues,” Casablanca, Morocco, 14-17 June 1997.
✏️BMJ. 2004; 329(7469): 778–782.
✏️Medscape.Pharmacists, 2004
✏️Update 2013- Drug Therapy during Holy Month of Ramadan

✍️دکتر فانک فهیمی

⁉️ خانم باردار روزه میتونه بگیره ؟

✅خیر به دلیل کتو اسیدوزی که براش ایجاد میشه

⁉️در هیچ تریمستری ؟

✅ببینید مادر باردار اصلا نباید دچار هایپو گلایسمی بشه چون عوارض بعدی به دنبال داره ما حتی توصیه به رژیم نمیدیم و میگیم وعده ها رو بیشتر کنند با حجم کمتر اما تو ماه رمضان و روزه داری این طوری نمیشه گرسنگی طولانی برای مادر داره که خود این عوارض بدی رو رو جنین میگذاره

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: Be the first one !

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا