ثبت نام در اسنپ ویزیت
تغذیهروش های تغذیه و شیردهی نوزادسوالات متداول تغذیهسوالات متداول شیردهیمقالات سلامت تغذیه

علت ناکافی بودن شیر مادر برای نوزاد

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

علائم معتبري كه نشان مي دهد نوزاد به اندازه كافي شير دريافت نمي كند عبارتند از:

 

وزن گيري ناكافي بر اساس منحني رشد: (كمتر از 500 گرم در ماه)

دفع مقدار كم و غليظ ادرار: (دفع ادرار كمتر از 6 بار در روز)

علل مربوط به نوزاد:

عفونت های هاي تنفسي: ممكن است موقع مكيدن و بلعيدن سبب گرفتگي بيني ودرد شود. عفونت هاي ساده مثل استامينوفن سبب تسكين چكاندن قطره كلرور سديم در بيني و دادن مسكن ساده مثل استامينوفن سبب تسكين شده و هم چنين مرطوب كردن هوا ممكن است به رفع گرفتگي بيني كمك نمايد

دندان در آوردن: گذاشتن پشت يك قاشق سرد يا گاهي جويدن چيزي قبل از شيرخوردن هاي ساده باعث كاهش درد نوزاد میکردد

برگشت شير از معده به مري، خواب آلودگي و بيقراري ناشي از مصرف داروها، برفك يا تبخال دهان شيرخوار كه باید به پزشك مراجعه شود.

هواي گرم: در هواي گرم احتمال دارد شيرخوار از شيرخوردن امتناع نمايد ولي در محل خنك يا در شب شير بخورد. حرارت بدن شيرخوار را كنترل كرده و او را در درجه حرارت مناسبي نگهداري كنيد.

ترس شيرخوار در موقع شيرخوردن: گاهي به دلايلي مانند واكنش مادر به گاز گرفتن شيرخوار، ممكن است امتناع كند.

علل مربوط به مادر:

بيماري: ممكن است توليد شير را كم كرده يا واكنش جهش شير را مهار كرده باشد يا دارو مزه شير را تغيير داده باشد.

عفونت يك پستان: ممكن است شيرخوار از تغذيه همان طرف به علت مزه شور شير يا چرك امتناع كند يا به خاطر مصرف دارو توسط مادر هر دو پستان را نگيرد.

قرص هاي ضد حاملگي خواركي (قرص تركيبي و به ندرت قرص پروژستروني تنها) و حاملگي مجدد: احتمال دارد توليد شير را كاهش داده و مزه شير را تغيير دهد. تخمك گذاري يا عادت ماهيانه نيز گاهي به علت تغيير مزه شير سبب امتناع شيرخوار از شيرخوردن مي شود

استفاده مادر از عطر، صابون، ادكلن يا كرم متفاوت يا شنا كردن در استخر با آب كلر دار يا آب دريا و حتی تغيير در ظاهر مادر مثل تغيير طرح و رنگ مو يا عينك زدن: ممكن است روي شيرخوار تأثير گذاشته و پستان مادر را نگيرد.

برخي از غذاهاي مورد مصرف مادران: برخي از شيرخواران به غذاهايي كه باعث تغيير مزه شير مي شوند حساس هستند و از گرفتن پستان امتناع مي نمايند و بعضي ديگر با افزايش سيگار كشيدن مادر، ورزش طولاني قبل از شير دادن يا مصرف زياد نوشيدني هاي داراي كافئين مثل نوشابه ها، چای و قهوه از گرفتن پستان امتناع مي ورزند.

موراد زیر دلیل برای ناکافی بودن شیر مادر نیست :

گریه زیاد شیر خوار :می تواند بعلت خیس بودن کهنه ،سرد یا گرم بودن ، بیماری کودک ، قولنج و …باشد .

زود به زود شیر خوردن : شیر مادر آسان هضم می شود و راحت جذب می شود لذا شیر خوا ر زود به زود احساس گرسنگی می کند زمان دادن شیر از هر سینه مادر باید 15 تا 20 دقیقه طول بکشد تا شیر خوار سیر شود

کم بودن شیر در روزهای اول تولد : مقدار شیر روزهای اول ( آغوز ) کم است اما همین مقدار کم برای نوزاد کافی و ضروری می باشد

کوچک بودن پستانها : کوچک بودن پستانها به میزان تولید شیر ربطی ندارد بلکه مکیدن مکرر پستان مادر موجب تولید بیشتر می شود .

تنها راه افزایش شیر مادر مکیدن مکرر و مداوم پستان مادر توسط شیر خوار است .

 

ناکافی بودن شیر مادر

علل مختلفی پیدا می شود که مادران این ذهنیت را پیدا کنند که شیرشان نا کافی است.

بعضی مادران انتظار دارند فرزندشان نظیر کودکانی که از شیر مصنوعی تغذیه می کنند , با فواصل زیاد حدود 4 ساعت یکبار تغذیه کنند و چون شیر مادر به سهولت هضم شده و در نتیجه نوزاد زود گرسنه می شود اشتباهاً زود شیر خوردن او را به حساب عدم کفایت حجم شیر خود یا احیاناً رقیق و نامناسب بودن کیفیت آن می گذارند.

بعضی از مادران چون ظاهر شیر مادر به خصوص قسمت اول شیر ، آبکی تر از شیر مصنوعی به نظر می رسد , به اشتباه شیر خود را نامناسب و ناکافی تصور می کنند.

برخی، بیدار شدن هاي مکرر شیر خوار و تمایل وي به تغذیه و مکیدن مکرر پستان مادر ، به خصوص در ساعات شب را دلیل ناکافی بودن شیر خود تلقی می نمایند.

پاره اي از مادران گریه هاي مکرر و بی قراري شیر خوار را ناشی از کم بودن و یا ناکافی بودن شیر خوار تصور می نمایند و بعضی بزرگ شدن پستان ها را که بطور طبیعی حدود 48 ساعت پس از وضع حمل ظاهر می شود به حساب زیاد شدن حجم شیر خود می گذارند و چون این بزرگ شدن و احساس پري پستان ها به طور طبیعی پس از حدود 48 ساعت دیگر از بین می رود. کوچک شدناندازه پستان ها را ناشی از کاهش حجم شیر خود تصور می کنند .

برخی مادران کمتر خوابیدن شیر خوار و مکیدن مکرر هایش را ناشی از گرسنگی دائمی وي و نتیجه ناکافی بودن شیر خود می دانند.

از علل ناکافی بودن واقعی شیر مادر جراحی هاي پستان به قصد کوچک و یا بزرگ کردن اندازه پستان یا هر نوع برشی به منظور شکافتن آبسه یا نمونه برداري از پستان و بیماریهاي شدید مادر مثل عفونت یا فشار خون بالا

از علل هاي شایع مربوط به مادر :

جمع شدن شیر در پستان و عدم تخلیه آن است که این امر موجب کاهش سریع شیر مادر می شود . مثلا اگر نوزاد پستان را درست در دهان نگیرد و فقط نوك پستان را بمکد , منجر به درد نوك پستان شده .

جدایی مادر و نوزاد بعلت اشتغال- تحصیل یا مسافرت مادر موجب کاهش دفعات شیر خوردن و تخلیه پستان و در نتیجه کاهش حجم شیر وي را بدنبال دارد.

مصرف استروژن– عفونت- مصرف استروژن و کاهش شدید کالري دریافتی توسط مادر باعث کاهش شیر مادر می شود.

از علل هاي شایع مربوط به نوزاد :

نارس بودن و وزن کم هنگام تولد. چون نوزاد نارس در گرفتن پستان و مکیدن ، زودتر خسته شده و حجم شیر کاهش می یابد.

نوزادان دو قلو و یا چند قلو چون نارس و یا کم وزن هستند اغلب به این مشکل دچار می شوند . در چنین مواردي مادران از شیر دوش استفاده کنند و پستان ها را تخلیه کرده و نوزاد با شیر دوشیده شده تغذیه شود.

گاهی زردي نوزاد در روزهاي سوم به بعد نشانه شایع کم شیر خوردن نوزاد است و افزایش زردي خود موجب خواب آلودگی و کمتر شیر خوردن می شود.

بیماریهاي مادرزادي قلب –مشکلات تنفسی – عفونت – مشکلات دهانی مثل شکاف کام – اشکال در گرفتن یک یا هر دو پستان – فاصله طولانی بین نوبت هاي شیر خوردن – نیاز به بیدار ماندن شیر خوار – مکیدن کوتاه مدت – زیاد مکیدن پستانک و خوردن شیر کمکی همه می تواند منجر به کاهش حجم شیر مادر شود.

نکات طلایی شیر مادر:

عدم استفاده از شیشه و پستانک:

از بکار بردن شیشه و پستانک جدا خودداری کنید چون موجب کاھش میل مکیدن شیرخوار از پستان و کاھش شیر مادر می شود.موجب انتقال عفونت ھا و آلودگی ھا و بیماری بھ شیرخوار می شود.فرم دندانھا و قالب فک ھا را تغییر می دھد.

تغذیه مکرر و منظم در طول شبانه روز:

در تمام مدت شبانه روز در کنار نوزاد خود باشید. مهمترین عامل در افزایش شیر مادر، مکیدن مکرر و نخلیه مرتب پستانها برحسب میل و تقاضاي نوزاد در شب و روز می باشد.

بهترین راه تشخیص کافی بودن شیر مادر، افزایش وزن شیرخوار براساس منحنی رشد هست

 

مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادر

 

قسمت اول موادغذايي افزايش دهنده حجم شير مادر

حجم شیر مادر رابطه ی مستقیمی با تکرر شیردهی دارد و تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر موجب تولید شیر بیشتر می ‌شود.

نیاز مادر شیرده حدود ۵۰۰ کیلوکالری بیش از دوران قبل از بارداری افزایش پیدا می ‌کند. برای تأمین این مقدار کالری علاوه بر مصرف مواد غذایی مقوی شامل انواع چربی‌ ها و پروتئین، از چربی ‌های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری نیز استفاده می‌ شود و دریافت کالری ناکافی موجب کاهش تولید شیر می ‌شود  .

تعدادی از گیاهان ومواد غذايي با مکانیسم ‌های مختلف و از طریق تحریک غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران می ‌شوند، كه به شرح زير مي باشند:گیاهانی مانند ریحان، بادام زمینی، ترخون، زیره و رازیانه معطر خاصیت ضد نفخ داشته و با ورود به شیر مادر از دل درد کودک جلوگیری می‌ کنند.

ریحان

جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است و رازیانه نیز همانند ریحان دارای همان خاصیت به اضافه دارای هورمون ‌های گیاهی است که از طریق تحریک با غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌ شود  .

سیاه دانه

نیز با خاصیت ضد درد، ضد سرطان، هضم کننده غذا، کاهش دهنده پرفشاری خون باعث افزایش شیر مادران می ‌شود و مصرف روزانه ۲ گرم سیاه دانه بلامانع است که بهتر است دانه‌ ها له تا اثر آن ها بیشتر شود. تاکنون عوارض جانبی از سیاه دانه مشاهده نشده و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می ‌شود  .

مجموعه مواد غذایی موجود در اسفناج برای زیاد کردن شیر بانوان کاملا موثر است  .

مصرف دم کرده گل بابونه در ازدیاد شیر بانوان موثر است.

خوردن تخم ترب به اندازه ۲ گرم در شبانه روز باعث زیاد کردن شیر می شود.

مصرف شوید و تخم شوید اثر آرام بخش در ناراحتی های عصبی داشته و افزاینده شیر بانوان است  .

خوردن لوبیا پخته، به صورت های غذایی زیاد کننده ی شیر بانوان است.

آب هندوانه زیاد کننده شیر بانوان شیرده می باشد.

گندم را بو دهند با دانه های کنجد و نبات، قاووت نموده میل کنند  .

آب گوشت تهیه نموده که دارای نخود و لوبیا باشد و مقدار ۲۰۰ گرم سركه شیره در آن مخلوط نموده میل کنند  .

خوردن کاهو با سرکه شیره در ازدیاد شیر نافع است  .

خوردن گرمک موجب ازدیاد شیر است  .

ماءالشعیر را با شربت نیلوفر میل نمایند  .

خوردن سیب ترشی شیر مادران را زیاد می کند  .

خوردن ماش پخته زیاد کننده ی شیر است  .

خوردن آب هویج برای ازدیاد شیر مفید است.

قسمت دوم- تناسب اندام در دوران شيردهي و مواد غذايي كه مادران شيرده از خوردن آن بايستي اجتناب نمايند

کاهش وزن بعد از زایمان باید تدریجی صورت گیرد تا بر مقدار شیر مادر تاثیر نگذارد .

لازم به ذکر است که شیردهی خود سبب کاهش تدریجی وزن مادر می شود، با این شرط که مواد مغذی لازم با مصرف مواد غذایی مناسب برای مادر تامین شود .

کاهش وزن در دوران شـیردهی باید بیشـتر متکی بر افزایش تحرک و انجام فعالیت های بدنی باشد تا کم خوری و محدود کردن رژیم غذایی.

وزن گــیری مناسب شیرخوار در طول دوران شیرخوارگی بخصوص ۶ ماه اول نشان دهنده کافی بودن مقدار شیر مادر می باشد و مادر با اطمینان از کافی بودن شیرخود می تواند کمتر از ۴۵۰ گرم در هفته کاهش وزن داشته باشد.

مادر شیرده حتی اگر مبتلا به سوء تغذیه باشد می تواند شیر تولید کند اما باید توجه داشت که در چنین شرایطی ذخایر غذایی بدن مادر صرف تولید شیر می شود و در نتیجه مادر به دلیل تخلیه ذخایر بدنی خود و احساس ضعف ، خستگی و بی حوصلگی توان مراقبت از کودک را نخواهد داشت. بنابراین تغذیه مناسب مادر در دوره شیردهی برای پیشگیری از سوء تغذیه او که هم سلامت مادر را به خطر می اندازد و هم در مراقبت از کودک اختلال ایجاد می کند حائز اهمیت است

در صورت تغذیه نادرست و ناکافی در دوران شیردهی، مادر بیش از شیرخوار متضرر می شود و با عوارضی همچون پوکی استخوان، مشکلات دندانی، کم خونی و ….. مواجه خواهد شد .

اگـر چـه ورزش مـنـظـم و در حد متعادل در زنانی که قبل از بارداری از نظر جسمانی متناسب بوده اند مانعی در برابر شیردهی نیست اما گاهی دیده شده پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش مادر شیرده ، به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، طعم تلخ در شیر ایجاد می شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع می کند . بنابراين 1/5 ساعت پس از ورزش اقدام به شيردهي نماييد.

مادران در دوران شیر دادن چه غذاهایی را نباید بخورند؟

در بعضی از مادران شیرده,با مصرف غذاهایی مانند گوجه فرنگی,توت فرنگی,پیاز ,سیر ,سبزیجات خام ,انواع کلم,ادویه جات و چاشنی ها,مشکلات گوارشی یا شلی مدفوع,مخصوصا”در ماههای اول تولد در کودک ایجاد می کند و ممکن است شیر آنها بوی آن ماده غذایی را بدهد.وحتی میوه هایی مانند زرد الو والو و خوردن بیش از حد بعضی میوه ها مانند هندوانه و هلو ممکن است باعث ایجاد گاز در روده ودردهای شکمی کودک گردد.

قسمت سوم تغذيه صحيح در دوران شيردهي و ميزان افزايش نياز به موادغذايي در دوران شيردهي

مادراني كه به فرزندان خود شير مي دهند روزانه ۷۰۰تا۸۵۰ ميلي ليتر شير توليد مي نما يند كه محتوي۳۳۰ ميلي گرم كلسيم به ازاء هر ليتر مي باشد كه براي توليد آن حداقل بايد ۵۰۰ كالري علاوه بر نياز معمول يك خانم ميانسال انرژي مصرف نماييد . تغذيه مناسب براي مادر و فرزند وي اهميت ويژه اي دارد .

مصرف آب خود را روزانه افزايش دهيد ( حدود يك ليتر روزانه ) تا به حد ۵/۲ تا ۳ ليتر روزانه برسد . مادران شيرده در ساعاتي از روز زمان شيردهي احساس تشنگي بيشتري دارند چون آب مصرفي آنها وارد شير مي شود . لازم به ذکر است تولید شیر مادر بستگی به مقدار مصرف مایعات ندارد به عبارت دیگر افزایش مصرف مایعات سبب افزایش تولید شیرنمی شود .

درطي دوران شيردهي نياز به انرژي و مواد مغذي بيش از دوران بارداري و حدود ۵۰۰ كيلو كالري مي باشد .كه با افزودن دو واحد از گروه غلات، دو واحد از گروه ميوه جات، يك واحد لبنيات، يك واحد گوشت يا حبوبات، يك واحد سبزيجات به رژيم غذايي روزانه مادر مي توان اين افزايش نياز را برآورد نمود. در اين دوران نياز به مايعات نيز افزايش مي يابد ولي بايد توجه نمود كه مصرف بيش از اندازه مايعات سبب افزايش توليد شير نخواهد شد.

از نظر ویتامینها، غذای مادر شیرده باید حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی باشد. مقدار ویتامین موجود در شیر مادر عمدتا” انعکاسی از مقدار ویتامین مصرفی مادر است .

از نظر املاح معدنی، برخی از این مواد مانند کلسیم، فسفر، آهن و روی بدون دخالت تغذیه مادر، از ذخایر بدن او در شیر وارد می شوند. اما مقدار برخی املاح همچون ید در شیرمادر ارتباط مستقیمی با تغذیه او دارد. توصیه می شود مادران شیرده همچون دوران بارداری از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کافی و با شرایط نگهداری مناسب استفاده کنند یعنی با نگهداری نمک یددار در ظروف در بسته و دور از نور ید موجود در نمک را حفظ کنند . همچنین توصیه می شود جهت پایدار ماندن ید در غذاها، نمک در انتهای پخت به غذا اضافه شود .

والدین عزیز این مقاله می تواند مفید باشد:

بهترین راه تشخیص کافی بودن شیر مادر

والدین عزیز این مقاله می تواند مفید باشد:

https://nozadteb.ir/%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%ba%d8%b0%db%8c%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%86%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d8%b9/

والدین عزیز  ویدیو آموزشی زیر می تواند مفید باشد:

افزایش شیر مادر با شیرافزاها

منبع : وبسایت جامع بیماریهاي پستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشکاه علوم پزشکی اصفهان

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

 

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا