ثبت نام در اسنپ ویزیت
سوالات متداول شیردهیشيردهی در شرايط خاص

علت شیر نخوردن نوزاد و تنبلی در شیر خوردن نوزاد

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

•نوزاد تنبل به پستان می چسبد ولی به جای مکیدن های قوی مکیدن های لرزش گونه دارد.

•ممکن است بیش از 10 بار در روز شیر بخورد و وقتی او را از پستان جدا می کنند گریه کند اما وزن گیری کندی داشته باشد.

•پستان را به حد کافی وارد عقب دهانش نمی کند و چون نوک پستان نزدیک جلوی دهان او قرار می گیرد لذا فک هایش روی سینوس های پستان فشار نمی آورند در نتیجه علیرغم تلاش خود، شیر زیادی به دست نمی آورد و برای به دست آوردن شیر مورد نیازش ممکن است دائماً مشغول مکیدن باشد.

•نوزاد تنبل معمولاً موقع شیرخوردن چشم های خود را می بندد. پستان را شبیه پستانک می مکد و فقط از لب های خود برای مکیدن های لرزش گونه استفاده
می نماید.

•موقع شیرخوردن در نزدیکی شقیقه شیرخوار برعکس شیرخواری که مکیدن خوبی دارد حرکت عضلات مربوطه مشاهده نمی شود زیرا فک های او حرکت قوی ندارند.

•چون شیرخوار پستان را خوب تحریک نمی کند لذا بیشتر قسمت آبکی شیر را دریافت می کند و وزن گیری کندی دارد.

•بعضی از شیرخواران تنبل شب ها برای شیر خوردن بیدار نمی شوند.

•تعداد دفع مدفوع شیرخوار تنبل از 2 تا 5 بار که متداول هفته های اول است کمتر است. ممکن است تعداد پوشک های خیس او کافی باشد یا نباشد.

•ا گر تعداد پوشک های خیس کم باشد ممکن است به معنی کم بودن حجم شیر مادر باشد به خصوص ا گر پوشک ها بوی تندی بدهد یا ادرار شیرخوار پررنگ باشد. ا گر چنین است ضمن شروع به تعویض زود به زود پستان ها بهتر است شیرخوار توسط پزشک هم معاینه شود زیرا احتمال دارد نیازمند دریافت شیر دوشیده شده اضافی باشد که باید از طریق فنجان، قطره چکان یا سایر روش ها به او خورانده شود.

•زود به زود عوض کردن پستان ها موجب می شود شیرخوار مکیدن های مؤثرتری داشته باشد و بر حجم شیر مادر بیفزاید در نتیجه افزایش وزن او هم بهتر شود. هدف از تعویض زود به زود پستان ها تحریک کردن شیرخوار به مکیدن های فعال تر پستان است.

•مادر تا زمانی که نوزاد بعد از هر یکی دو بار مکیدن شیر را می بلعد او را روی پستان خود نگه می دارد. به محض این که بلعیدن های او کمتر شد یا چشم های خود را بست و شروع به خواب رفتن کرد مادر او را از پستان جدا کرده و از ناحیه مفاصل ران چند بار به طرف جلو خم می کند تا بیدار شود.

بعد به پستان دیگر می گذارد و تا زمانی که خوب می بلعد اجازه می دهد شیر بخورد. وقتی دوباره بلعیدن او کمتر شد او را از پستان جدا کرده یا باد گلوی او را می گیرد یا برای هوشیارتر کردنش دوباره او را از ناحیه لگن به جلو خم می کند سپس روی پستان اول می گذارد.

این شیوه را باید حداقل هر 2 ساعت یک بار در طول روز و 4 ساعت یک بار در طول شب و هر بار برای مدت 20 تا 30 دقیقه ادامه داد.

•ممکن است این تعویض پستان برای بعضی از شیرخواران هر 30 تا 60 ثانیه یک بار به خصوص در شروع، ضرورت داشته باشد. مادر طی یکی دو روز احتمالاً متوجه افزایش تعداد کهنه های خیس و دفعات مدفوع همچنین افزایش بلعیدن های منظم تر شیرخوار می شود.

•ممکن است به دلیل احساس پری در پستان ها یا افزایش مقدار شیری که نشت می کند، متوجه زیادتر شدن حجم شیر خود شود.

اگر با ادامه تعویض زود به زود پستان ها تا 3- 2 روز وضعیت به طور قابل ملاحظه ای اصلاح نشد بهتر است شیرخوار توسط پزشک معاینه شود تا از نداشتن بیماری یا مشکل جسمی دیگر، اطمینان حاصل شود.

•اگر تعویض زود به زود پستان ها منجر به اصلاح مکیدن های نوزاد نشد به مادر توصیه می شود از وسیله کمک شیردهی که به منظور شیردهی مجدد به کار
می رود استفاده نماید.

با استفاده از این وسیله شیر کمکی با لوله به نوک پستان مادر هدایت می شود تا وقتی شیرخوار پستان را می مکد این شیر وارد دهان او شده و بلعیدن آن به صورت طبیعی منجر به مکیدن های بعدی شود.

با ادامه مکیدن هم شیر بیشتری دریافت می کند و هم پستان مادر را جهت تولید بیشتر شیر تحریک می نماید و مادر از روی مقدار شیر کمکی که در ظرف باقی می ماند می تواند متوجه افزایش تدریجی شیرخود شود.

پیشنهاد سردبیر نوزاد طب:

علت شیر نخوردن نوزاد در اثر مصرف زودتر تغذیه تکمیلی باشد.

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا