ثبت نام در اسنپ ویزیت
تغذیهسوالات متداول تغذیه

غذای کمکی نوزادان و کودکان -طرز تهیه:کته گوجه فرنگی،گوشت قلقلی،معجون سرلاکی

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

مناسب برای کودکان 9 ماه به بالا

کته گوجه فرنگی،گوشت قلقلی برای نوزاد و کودک

مرحله (1): يک قاشق غذاخوري پر گوشت (خالص بدون چربی) چرخ کرده را همراه با يک پياز کوچک رنده شده و مقدار کمي ادويه ملايم نظير زردچوبه و امثال آن مخلوط کرده و به صورت قلقلي در آوريد و دريک قاشق مرباخوري روغن مايع يا کره تفت بدهيد (روغن زیتون برای این کار مجاز نیست) و بگذاريد به آرامي بپزدو آن را کنار بگذارید.

مرحله (2): حالاچهار قاشق غذاخوري برنج را با آب و دو عدد گوجه فرنگي متوسط رنده شده (بدون پوست) و يک عدد سيب‌زميني متوسط که قبلاً پوست کنده و خرد کرده ايد و يک قاشق مرباخوري روغن، بپزيد . موقع دم کردن برنج، قلقلي‌ها را لا به لای کته قرار دهيد. در تهيه کوفته قلقلي مي‌توانيد از يک نوع سبزي هم استفاده نمائيد. تا ارزش غذایی غذا بالاتر برود. اگر گوشت از غذا حذف شود، حتی کودکان5+ ماه هم میتوانند این کته را نوش جان کنند به شرطی که، به گوجه آلرژی نداشته باشند.

👈نکته

1) روغن زیتون برای سرخ کردن غذا آن هم طولانی مدت و حرارت بالا مناسب نیست و چون به درجه دود میرسد حتی سرطانزا خواهد شد.  با روغن سرخ کردنی که درجه دود بالایی دارد، غذا را سرخ کرده و موقع مصرف از روغن زیتون روی غذا بریزید.

2) گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های C و A ، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست.

3) از مصرف رب گوجه در غذای کودک جدا پرهیز کنید. رب حاوی نگهدارنده و رنگ و نمک زیاد است و همه برای کودکان مضر است.

معجون سرلاکی

مناسب برای 8 ماه به بالا

طرز تهیه:
1 قاشق غذاخوري آرد برنج را با1 عدد زرده تخم مرغ داخل قابلمه کوچکی بریزید و خوب هم بزنید. سپس 2-3 عدد بیسکوئیت مادر یا بیسکوئیت پتی بور را خرد کنید و داخل این مخلوط بریزید. اجازه بدهید بیسکوئیت داخل مخلوط خیس بخورد.خودتان هم با پشت قاشق بیسکوئیت را له کنید و حسابی با مواد دیگر مخلوط کنید.

حالا 1 فنجان آب را اضافه کنید و مواد داخل قابلمه را روی شعله بگذارید. به اندازه نوک قاشق، کره به مواد اضافه کنید مواد را مرتب هم بزنید تا زرده تخم مرغ و آرد برنج در آب خوب بپزد.  10 -15 دقیقه بعد معجون ما آماده است. حالا مواد را از روی شعله بردارید و یک پیمانه شیر خشک به مواد اضافه کنید و هم بزنید. به خاطر وجود کره و بیسکوئیت این معجون عطر خوبی خواهد داشت.

👈نکته:

1- شیر خشک نباید حرارت مستقیم بخورد و دما ببیند. پس شیر خشک را بعد از برداشتن مواد از روی شعله به مواد اضافه کنید.

2-  دادن غذاهای مصنوعی (با نامهای تجاری متنوع مانند سرلاک و …) را توصیه نمیکنیم زیرا به اعتقاد بسیاری از پزشکان بهتر است ذائقه کودک از همان ابتدای کودکی به مواد غذایی طبیعی عادت کند. این غذاها بهترست فقط در شرایط اضطراری که امکان پخت غذا نیست مصرف شود (مانند مسافرت).

3-  بجاي کره در اين صبحانه میتوانید از روغن زيتون تصفيه شده بدون بو استفاده کرد. اما مقدار کره يا روغن زيتون بايستي بسيار کم بوده تا موجب بهم ريختن وضع مزاجي کودک نشود.

4 –  میتوانید برای کودکان بالای 1 سال، یک لایه بیسکوئیت خورد شده و کنجد یک لایه میوه (مثل موز و دارچین یا سیب و دارچین) یک لایه معجون سرلاکی و کمی کره بادام زمینی یا شیره خرما یا عسل بریزید و یک لایه خامه با سلیقه تزئین کنید تا هم بهتر بخورند و هم بهتر وزن بگیرند (نکته 4 فقط برای کودکان +1 سال قابل اجراست).

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

خطرات شروع زودهنگام غذاهای تکمیلی نوزاد و کودک

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

اهمیت تغذیه تکمیلی و خطرات شروع دیر هنگام تغذیه تکمیلی نوزاد و کودک

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

چرا قبل از شروع شیر مادر نباید مواد دیگری به نوزاد داده شود؟

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 5 ( 2 votes)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا