ثبت نام در اسنپ ویزیت
تغذیهسوالات متداول تغذیه

اهمیت تغذیه تکمیلی و خطرات شروع دیر هنگام تغذیه تکمیلی نوزاد و کودک

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

تغذيه با شيرمادر به تنهايي تا پايان شش ماه اول تولد ( 180 روزگي) نيازهاي تغذيه اي شيرخوار را تامين مي کند . اما پس از پايان شش ماهگي شير مادر قادر به تامين انرژي ، پروتئين ، روي ، آهن و برخي از ويتامين هاي محلول در چربي نيست.

به طوري که تغذيه با شيرمادر از 12 – 6 ماهگي بيش از نيمي از نيازهاي تغذيه اي شيرخوار و از 24 – 12 ماهگي ، حداقل يک سوم آن را تامين مي کند . بنابراين شيرخواران و نوزادان از پايان شش ماهگي تا 24 ماهگي بايد علاوه بر شير مادر با غذاهاي ديگر نيز تغذيه شوند. تغذيه تکميلي علاوه بر تامين بخشي از نيازهاي تغذيه اي شيرخوار ، او را براي يک رژيم غذايي متنوع آماده مي سازد.

بنابراين تغذيه تکميلي ضمن تامين مواد مغذي مورد نياز براي رشد مطلوب شيرخوار و نوزاد به ايجاد عادات غذايي درست در سال هاي آتي عمر کمک مي کند. با توجه به نقش و اهميت تغذيه در رشد شيرخواران ، بايد در هنگام پايش رشد شيرخوار به روند وزن گيري توجه نموده زيرا آهسته تر شدن رشد کودک مي تواند ناشي از کمبودهاي تغذيه اي او باشد.

بنابراين پس از شروع غذاي تکميلي ، بايد روند رشد کودک در مراقب هاي بهداشتي تعيين و در صورت اختلال رشد شيرخوار و نوزاد در مورد نحوه ي تغذيه او بررسي هاي لازم انجام گردد.

• دريافت ناکافي مواد مغذي مورد نياز براي تامين رشد مطلوب شيرخوار و افزايش احتمال اختلال رشد، کمبود ويتامين آ و کم خوني فقر آهن
• آهسته تر شدن رشد و تکامل شيرخوار
• به تاخير افتادن عمل جويدن
• خودداري از خوردن غذاي جامد توسط شيرخوار و کاهش پذيرش غذاي جامد،

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا