ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در بارداری و زایمانبیماری ها و مصرف دارو در شیردهی

هیدروکسی زین و آنتی هیستامین ها در بارداری و شیردهی

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

🔻هیدروکسی زین از جفت عبور می کند و در اوایل بارداری ممنوع است.

🔻در طول بارداری ممکن است برای خارش (در مواردی به جز خارش ناشی از کلستاز داخل کبدی بارداری) مصرف شود، گرچه انتخابهای بهتری هم وجود دارد.

🔻در سه ماهه سوم بخصوص مصرف درازمدت بدلیل خطر عوارض اکستراپیرامیدال، سندرم قطع در نوزاد (هیپررفلکسی، آژیتاسیون، مشکلات غذاخوردن، ترمور، هیپرتونی، دیسترس تنفسی) توصیه نمی شود.

🔻تری فلوپرازین، هم گرچه در مطالعات حیوانی مشکلی نداشته است لیکن در سه ماهه سوم بارداری بدلیل خطر یرقان، هیپررفلکسی و عوارض اکستراپیرامیدال در نوزاد، توصیه نمی شود.

✍️ خانم دکتر فانک فهیمی

آنتی هیستامین ها در بارداری و شیردهی:

🔴مقدمه:
برای اولین بار مولکول هیستامین نزدیک به صد سال قبل شناسایی شد و در حدود هفتاد سال است که آنتی هیستامین ها ساخته شده اند.
تا سال 2000 چهار گیرنده برای هیستامین شناخته شد که هر کدام در نقاط مختلف قرار دارند
آنتی هیستامین های ضد گیرنده H1 یا Anti H1 خود بر دو نوع نسل 1 و نسل 2 میباشند که بعضا خود از متابولیتهای نسل 1 میباشند . مثلا سیترزین خود از متابولیتهای هیدروکسی زین میباشد.( شکل 2)

🔴اختلاف نسل 1 و 2 آنتی هیستامین ها:

1. نیمه عمر : نسل 2 دارای نیمه عمر طولانی تر بوده و برای همین روزی 1 بار دوز آنها کافیست.

2. عبور از سد خونی _ مغزی : از آنجایی که نسل 2 ها مولکولهای درشت تری هستند براحتی توسط gp pump شناخته شده و اجازه عبور به مغز داده نمیشود. پس اگر در بعضی از افراد تا حدودی خواب آلودگی توسط نسل 2 ها دیده میشود بخاطر متابولیتهای ناقص آن در پروسه ساخت میباشد

3. عوارض آنتی کولینرژیک. هم نسل 1 به میزان بیشتر و هم نسل 2 به میزان کمتر عوارض آنتی کولینرژیک دارند . این امر باعث افت فشار، احتباس ادراری، تغلیظ ترشحات راههای هوایی و ایجاد پدیده موکوس پلاک می گردد.

4. عوارض عصبی : بیشتر در آنتی هیستامین های نسل یک بخصوص با هیدروکسی زین، دیفن هیدرامین ایجاد میشود که منجر به بروز حالاتی همچون ضعف عضلانی ، خواب آلودگی و کندی سایکوموتور و پر خوری و چاقی میگردد.

5. عوارض قلبی: بخصوص اختلال در دیس شارژ های الکتریکی قلب و طولانی نمودن QTC و ریسک دیسریتمی که این پدیده بیشتر در گروه نسل 1 و بعضا در نسل 2 دیده میشود.

🔴جایگاه آنتی هیستامین ها در درمان سرماخوردگی:

چه آنتی هیستامین نسل 1 و چه نسل 2 نباید در درمان سرماخوردگی بکار گرفته شوند و تقریبا در تمام منابع جدید استفاده از آنرا بخصوص در کودکان زیر 6 سال منع نموده است .

علت این امر تغلیظ ترشحات ریوی و اختلال در پاکسازی موکوسی میباشد که منجر به اختلال درناژ وضعیتی می گردد. اما متاسفانه ما شاهد مصرف بیش از حد این آنتی هیستامین ها در سرماخوردگی کودکان هستیم ازجمله دیفن هیدرامین، کتوتیفن و زادیتن که آنتی هیستامین های نسل 1 میباشند.

خطر بیشتر خواهد شد که اگر بخصوص در سنین زیر 1 سالگی و صد البته در بیماران مبتلا به آسم و یا HRAD داده شود.

🔴مصرف آنتی هیستامین ها در بارداری و شیر دهی:

تمام آنتی هیستامین ها ی نسل 1 بجز کلرفنیرآمین و تنها برخی از نسل 2 ها ، در گروه C هستند و بهتر است استفاده نشوند . در شیر دهی بدلیل عبور نسل 1 بهتر است استفاده نشوند و در مورد نسل 2 فقط در موارد ضروری و آنهم پس ازآخرین وعده شیردهی شبانه .

✍️ نویسنده : جناب دکتر فریبرز زندیه
فوق تخصص آسم وآلرژی و ایمونولوژی بالینی
مرجع : Middleton 2014

🔻در رابطه با مصرف آنتی هیستامین های نسل اول در دوران بارداری، مطالعات انسانی فراوانتری به نسبت آنتی هیستامین های نسل دوم وجود دارد.

🔻از بین آنتی هیستامین های نسل اول، پرومتازين و هيدروكسي_زين در رده C طبقه بندی می شوند و دیگر موارد همچون سيپروهپتادين، تريپلنامين و دكسكلرفنيرامين در رده B قرار دارند.

🔻از بین آنتی هیستامین های نسل دوم، ستريزين،  لوراتادين، لووستريزين در طبقه B و فكسوفنادين در دسته C قرار دارند.

🔻بر طبق توصیه American College of Obstetricians and Gynecologists، کلرفنیرامین و تریپلنامین به عنوان آنتی هیستامین های انتخابی در دوران بارداری معرفی شده اند و توصیه شده است بعد از سه ماه ی اول بارداری؛ در صورت عدم تحمل آنتی هیستامین های نسل اول، می توان از لوراتادين و ستريزين استفاده نمود.

🔻به صورت کلی در دوران شیردهی، مصرف آنتی هیستامین های نسل اول با عوارض آنتي كولينرژيك بيشتر، باید با احتیاط صورت گیرد و کودک شیرخوار از نظر علایمی همچون بی قراری و خواب آلودگی مونیتور شود. همچنين به دليل احتمال كاهش شير مادر با نسل اولي ها، استفاده از آنتی هیستامین های نسل دوم توصیه می گردد.

✏️ J Pharmacol Pharmacother. 2012; 3(2): 105–108.

✏️Canadian Family Physician. 2010; 56: 427-429.✏️UpToDate, 2016

🚩 تجویز آنتی هیستامین های نسل دوم (فکسوفنادین، ستریزین،ترفنادین، لوراتادین، کتوتیفن،…) در مادرشیرده

🔻آنتی هیستامین های نسل دوم از جفت عبور می کنند و به جنین می رسند. لیکن نسبت به انواع قدیمی تر (نسل اول) کمتر عوارضی مانند خواب آلودگی ایجاد می کنند. چنانچه نیاز به تجویز آنتی هیستامین در دوران شیردهی باشد، ترجیحا از نسل دوم این داروها استفاده می گردد.

🔻با این وجود درصورت تجویز، باید علایمی مثل تحریک پذیری، بیقراری و خواب آلودگی در نوزاد پایش گردند.

🔻گاهی آنتی هیستامین ها ممکن است اگر قبل از برقراری شیردهی مصرف شوند بدلیل کاهش سطح #پرولاکتین، در شروع شیردهی اختلال ایجاد کنند.

✏️UpToDate, 2017

✍️ خانم دکتر فانک فهیمی (استاد گروه فارماکوتراپی، بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)

داروهای غیر مجاز در شیردهی

🔴آمانتادین
🔴اتیونامید
🔴داپسون
🔴پریمتامین
🔴ارگوتامین
🔴آمفوتریپسین B
🔴سایمتیدین
🔴آمینوفیلین / تئوفیلین
🔴پرازی کوانتل
🔴سولفونامیدها

🔴کلرامفنیکل
🔴کلیندامایسین
🔴کلرفیبرات
🔴کلونیدین
🔴پرازوسین
🔴مخدرها
🔴مت فورمین
🔴متی مازول
🔴وارفارین
🔴نئوستیگمین
🔴وراپامیل
🔴دیلتیازم
🔴والپروآت سدیم
🔴ضد تشنج ها
🔴ال کارنیتین
🔴سیپرو هپتادین
🔴ویتامین ها با دوز بالا
🔴لورازپام / دیازپام
🔴هیدروکسی زین
🔴مترونیدازول

🔴کتوکونازول
🔴آمپی سلین
🔴آموکسی سیلین
🔴پروپرانولول
🔴پیروکسیکام / ناپروکسن
🔴آسپیرین
🔴ایندومتاسین
🔴تتراسیکلین
🔴داکسی سیکلین
🔴هیوسین / دی سیکلومین

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 2 votes)

۲ دیدگاه

  1. You really make it appear really easy along with your presentation however I find this topic to be really one thing that I think I might by no means understand. It seems too complicated and extremely large for me. I’m taking a look forward in your next publish, I will try to get the hang of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا