ثبت نام در اسنپ ویزیت
بارداری و زایمانبیماری ها و مصرف دارو در بارداری و زایمان

سرطان سینه و علل و عوامل و درمان

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

سرطان سینه

سرطان پستان يکي از انواع سرطانهاست که در آن سلولهاي غيرطبيعي به صورت غيرقابل کنترل در يک يا هر دو سينه رشد ميکنند. اين سلولها ميتوانند بافتهاي اطراف را مورد تهاجم قرار داده و موجب تشکيل يک توده شوند که اغلب تومور ناميده ميشود. همچنين اين سلولها ميتوانند انتشار يافته و به بافتها و غدد لنفاوي اطراف گسترش يابند که به آن متاستاز گويند. محلهاي شايع متاستاز عبارتند از ريهها، استخوانها، کبد و غدد فوق کليه. درگيري مغز، طحال و هيپوفيز کمتر ديده ميشود اما هيچ عضوي مستثني نيست. متاستاز ممکن است سالها پس از مهار ضايعه اوليه آشکار گردد( گاه 15 سال بعد). سرطان پستان سينه چپ را بيش از سينه راست مبتلا ميسازد.

علل و عوامل سرطان سینه:

علت اصلي ابتلا به سرطان پستان مشخص نيست و در 70 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان هيچ نوع عامل خطرزائي شناخته نشده است، با اين حال فاکتورهايي به عنوان عوامل خطر شناسايي شدهاند که فرد را مستعد ابتلا به اين بيماري ميکنند. همچنين يک عامل خطر منفرد و خاص براي سرطان پستان وجود ندارد. ترکيبي از عوامل هورموني، ژنتيک و احتمالاٌ عوامل محيطي ميتواند خطر ايجاد سرطان پستان را افزايش دهد. توجه به اين عوامل ميتواند به شناسايي سريع و به موقع زنان در معرض خطر کمک کند.

مهمترين اين عوامل عبارتند از :

1. جنس:

واضحترين عامل خطر براي سرطان پستان است، تا جايي که 99 درصد از موارد سرطان پستان در زنان رخ ميدهد.

2. سن:

افزايش سن با افزايش خطر ابتلا به سرطان همراه است. اين امر در مورد سرطان پستان نيز صادق است تا جايي که اغلب اين بيماري در زنان بالاي 35 سال رخ ميدهد. وقوع سرطان پستان در زنان آمريکائي بالاي 15 سال ده برابر بيشتر از زنان 31 تا 35 سال است.

3. عوامل فردي:

زناني که در يک سينه مبتلا به سرطان پستان هستند، خطر ابتلا سينه ديگر نيز در آنها بيشتر است.

4. سابقه خانوادگي مثبت:

سابقه خانوادگي يکي از شناخته شده ترين عوامل خطرزا در رابطه با سرطان پستان است. زناني که سابقه ابتلا به سرطان پستان در بستگان درجه يک آنها به خصوص مادران و خواهران آنها وجود دارد، در معرض خطر بيشتري قرار دارند.

5. نولي پاريته(نداشتن زايمان):

در زناني که زايمان نکرده اند و زناني که بعد از سن 31 سالگي اولين نوزاد زنده خود را به دنيا آوردهاند، خطر سرطان پستان تقريبا دو برابر ميشود.

6. يائسگي بعد از 55 سالگي:

در زناني که به طور طبيعي قبل از سن 45 سالگي يائسه ميشوند، خطر ابتلاء به سرطان پستان نصف زناني است که بعد از سن 55 سالگي يائسه ميشوند.)

7. اختلاف جغرافيايي ( در جهان غرب شيوع بيماري نسبت به کشورهاي آسيايي و آفريقايي بيشتر است)
8. بي تحرکي

9. ابتلاء به ساير سرطانها:

زناني که مبتلا به يکي ازانواع سرطانهاي دستگاه تناسلي يا ساير سرطانها ميباشند در معرض خطر بيشتري قرار دارند.

10 . رژيم غذايي ( چربي و گوشت).
11 . چاقي

12 . مصرف الکل و سيگار:

در مطالعات اپيدميولوژيک، مصرف الکل همواره به عنوان قديميترين عامل خطرزاي ابتلا به سرطان سينه مطرح بوده است. به نظر ميرسد مصرف الکل به ميزان متوسط( يک يا دو مرتبه در روز) به دليل تغيير در متابوليسم استروژن بيشتر خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش ميدهد.

13 . بيماريهاي خوشخيم پستان
10 . ويروسها
15 . تابش اشعه يونيزان به ويژه در ناحيه قفسه سينه

16 . نوع بافت پستاني:

برخي از زنان داراي سلولهايي در پستان هستند که زير ميکروسکوپ اشکال آنها با سلولهاي طبيعي متفاوت است و تحت عنوان سلولهاي هايپرپلازيک ناميده ميشوند. برخورداري از اين نوع سلولها ميتواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش دهد.

17 . شخصيت فرد:

افراد داراي شخصيت A و مضطرب در معرض خطر ابتلا ميباشند.

18 . هورمونتراپي:

مصرف استروژن و پروژسترون بعد از يائسگي، مصرف داروهاي ضدبارداري يا مصرف داروهاي هورموني به علل مختلف

19 . منارک زودرس (شروع قاعدگي زودتر از موعد و زير 12 سالگي):

منارک زودهنگام و منوپوز دير هنگام سبب ميشوند تا تعداد کل سيکلهاي قاعدگي توام با تخمک گذاري در طول زندگي افزايش يابد و همين مساله خطر ابتلا به سرطان پستان را 31 تا 51 درصد افزايش ميدهد.

21 . حاملگي در سنين بالا:

21 . دانسيته پستان:

بافت سينه ميتواند متراکم يا به صورت بافت چربي باشد. زناني که در ماموگرافي، دانسيته بافت پستان آنها متراکمتر باشد، در معرض خطر بيشتري قرار دارند.

22 . نژاد:

خطر ابتلا به سرطان سينه در نژادهاي سفيدپوست بيش از بقيه است.

23 .تغييرات ژني:

تغييرات در برخي ژنهاي خاص (جهش هاي ژني)خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش ميدهد. دو ژن که نقش اساسي دارند عبارتند از : BRCA1BRCA2, .

24 . شغل:

نتيجه چندين مطالعه نشان ميدهد که کارکردن در طول شب خطر نسبي سرطان سينه را تا 11 درصد افزايش ميدهد. به نظر ميآيد خطر سرطان سينه با مدت زمان کارکردن در شب در ارتباط است. با کار کردن در شيفت شب خطر سرطان پستان به همان اندازه مصرف الکل و زايمان ديرهنگام افزايش مييابد. اين مساله ميتواند براي پرستاران داراي مفاهيم بارز فردي و گروهي باشد.

منابع
مرجع جامع بيماري هاي سرطان سينه و پستان در ايران
کاوياني، احمد وهمکاران ، سفري با سرطان پستان به سوي اميد
شيرازي، فاطمه. حيدري، شيوا. فرج اللهي، معصومه. سنجري، مهناز. محمديان، زهرا . سرطان پستان. تهران :
انتشارات سازمان نظام پرستاري

والدین گرامی این مقاله توصیه می شود:

ماموگرافی چیست و بهترین زمان ماموگرافی

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 4.6 ( 1 votes)

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا