ثبت نام در اسنپ ویزیت
بارداری و زایمانقبل از بارداری

سلامت دهان و دندان در بارداری – دندانپزشکی و بارداری

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

دندان ها در حاملگی:

بانوان خیلی راحت می پذیرند که هر خانم بارداری باید دندان هایش خراب شود، چون جنین از کلسیم بدن مادر استفاده می کند، بنابراین بارداری مساوی است با خراب شدن دندانهای مادر. در حالی که علم پزشکی امروز این اعتقاد را نمی پذیرد و معتقد است؛ برای سلامت دهان و دندان مادر و جنین، مشاوره دندانپزشکی و مراجعه به دندانپزشک قبل از بارداری ضروری است.

❗️آیا بارداری سبب خرابی دندان های مادر می شود؟

اگر مراقبتهای دهان و دندان در حین حاملگی به درستی اجرا شود هیچ مشکل دندانی برای مادر ایجاد نخواهد شد، پس اساساً مشاوره قبل از حاملگی با دندانپزشک نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان جنین و مادر خواهد داشت.

⭕️ غیر از تأمین نیاز کلسیم جنین، چه تغییراتی در حین بارداری رخ می دهد که به دندانهای مادر صدمه می زند؟

در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی که در مادران به طور مستقیم بر روی لثه ها تأثیر می گذارد. افزایش حجم لثه از مهمترین تغییرات دهانی در افراد حامله می باشد و این بزرگ شدن لثه چنانچه همراه با جرم موجود در اطراف دندانها و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد، منجر به بیماریهای لثه می شود.

⭕️درمان دندان ها در دوران بارداری چه شرایطی پیدا می کند؟

در حالی که بسیاری از درمانهای انتخابی و غیراورژانسی را می توان به بعد از وضع حمل موکول کرد، اما معاینات مرتب و تمیز کردن و جرمگیری دندانها در حین بارداری بسیار مهم است.

⭕️ مصرف دارو در دوران حاملگی چه شرایطی دارد؟

گروهی از داروها می توانند تأثیر مستقیم بر روی جنین بگذارند. آنتی بیوتیک انتخابی در درمان مشکلات دندانی قرصهای پنی سیلین و کپسولهای آموکسی سیلین است که مطالعات نشان داده هیچگونه ضرری برای جنین ندارد. اما باید از خوردن تتراسیکلین به طور جدی پرهیز شود، چون اثرات دایمی بر روی دندان جنین می گذارد.

⭕️در طول بارداری چه موارد دندانپزشکی برای مادران ممنوع است؟

درخصوص رادیوگرافی اگر چه میزان اشعه در دندانپزشکی بسیار ناچیز و احتمال تأثیر آن بر جنین کم است، با این حال استفاده از روپوش سربی که شکم پهلوی مادر را بپوشاند توصیه می شود

ناصر ابراهیمی

مادران باردار در سه ماه اول بارداری حد الامکان نباید تحت تابش اشعه ایکس قرار گیرند.

از ماه چهارم به بعد بشرط رعایت کلیه نکات ایمنی برای گرفتن یک تا دو فیلم به دستور دندانپزشک با رعایت تمامی موارد حفاظتی مانعی ندارد.

درصورت نیاز به رادیوگرافی دندانپزشکی غیراورژانس در طول دوران سه ماه سوم بارداري بهتراست برای اجتناب از خوابیدن طولانی مدت خانم باردار روی پشت، موکول به بعد از زمان زایمان گردد.

پرتوگیری مادران باردار باعث تولد نوزدان با وزن کم میشود. این تاثیر زمانی بیشتر می شود که تیروئید، هیپوتالاموس وهیپوفیز مادران باردار در معرض اشعه x دندانپزشکی قرار می گیرد. زنان باردار باید تا زمان تولد نوزاد به شدت از این اشعه اجتناب کنند.

با اینحال کاربرد اشعه ایکس برای رادیوگرافی از دندان‌ها با رعایت کلیه نکات ایمنی همانند استفاده از پیش بندهای سربی بدون خطر است.

اکثر دندانپزشکان انجام رادیوگرافی معمول را در دوران بارداری در صورت امکان توصیه نمی کنند.
البته ممکن است در تشخیص و درمان دندانپزشکی اورژانس نیاز به رادیوگرافی در دوران بارداری باشد .
بهتر است خانمهای باردار قبل از باداری جک آپ کامل دندانپزشکی بشوند تا هرگونه نیاز درمانی به دندان قبل از بارداری بعمل آمده باشد.

توصیه های بهداشتی مراقبت از دهان و دندان بعد از حالت تهوع شدید(استفراغ یا بالا آوردن) :

1- از خمیر دندان‌های ملایم و بی‌بو استفاده کنید

حالت تهوع‌های صبحگاهی باعث می‌شود خیلی چیزهای معمولی را هم نتوانید تحمل کنید، مثل یک خمیردندان معمولی. پس از یک خمیر دندان ملایم که بو و طعم خاصی ندارد استفاده کنید. در این مورد می‌توانید نظر پزشک را نیز جویا شوید.

2- بلافاصله بعد از حالت تهوع مسواک نزنید

به خاطر اسیدی بودن اسید معده، حتما باید عمل مسواک زدن را به جا بیاورید، چرا که اگر مسواک نزنید، دندان‌هایتان سریع‌تر خراب می‌شوند، ولی نیازی نیست که حتما بلافاصله بعد از بالا آوردن و اُق‌زدن اینکار را انجام دهید.

3- دهان خود را بعد از بالا آوردن با محلول آب و جوش شیرین بشویید

اگر بالا آورده‌اید و می‌خواهید دهان خود را شستشو دهید از محلول آب و جوش ‌شیرین استفاده کنید چرا که باعث می‌شود مینای دندان‌هایتان از بین نرود. در ضمن کمک می‌کند طعم و مزه‌ دهان‌تان بعد از تهوع نیز عوض شود. اگر جوش شیرین دوست ندارید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید.

توصیه های بهداشتی مراقبت از دهان و دندان در بارداری:

1- قبل از بارداری حتماً می‌بایست نزد دندان‌پزشک خود رفته پوسیدگی‌ها و مشکلات لثه خود را برطرف نمایید.

2- مسواک و نخ دندان را مرتب استفاده کنید. حالت تهوع و خونریزی از لثه نبایستی منجر به استفاده نکردن از این دو وسیله برای بهداشت دندان‌هایتان باشد.

3- مواد حاوی کلسیم را در رژیم غذایی خود به میزان کافی قرار دهید.

4- به هنگام مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری حتماً می‌بایست پزشک را در جریان بارداری خود قرار دهید.

5- اگر به درمان نیاز داشتید آن را به سه‌ماهه دوم بارداری خود موکول کنید.

6- از رادیوگرافی دندان بدون روپوش سربی اجتناب کنید چون ممکن است تأثیرات جبران‌ناپذیری به جنین وارد کند.

7- تأثیر هورمون‌ها و نیز تهوع و زیادشدن اسید معده، مادر را مستعد ابتلا به پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه می‌کند. بنابراین از مصرف مواد قندی یا مواد ترش خودداری کنید و پس از مصرف هریک از مواد دهان خود را بشویید.

8- برخی خانم‌های باردار نیمه‌شب‌ها به خوردن خوراکی‌ها می‌پردازند باید توجه داشته باشند که پس از مصرف مواد غذایی حتماً دهان خود را بشویید.

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

توصیه هاى تغذیه اى در هنگام شکایات شایع دوران باردارى تهوع و استفراغ

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 4.88 ( 3 votes)

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا