ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در بارداری و زایمانقبل از بارداری

آشنایی با بعضی بیماری های بارداری

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

اندازه گیری فشار خونی

ابتدا باید بدانیم از اندازه گیری فشار خون دقیقا چه میخواهیم. اولین عددی که دکتر میگوید فشار اول است )همان فشار بر شریانها زمانی که قلب خون را به بیرون پمپاژ میکند)، در حالی که عدد دوم، فشار دوم است (زمانی که جریان خون به قلب برمیگردد). فشارخون طبیعی 8 /12 یا کمتر است اگر بیشتر از 9 /14 باشد، فشار خون باال محسوب میشود. گاهی اوقات باال رفتن فشار خون به دلیل استرس حضور در محیطهای پزشکی است که موضوعی کاما رایج است، حتی اگر باردار نباشید. در این شرایط فشار خون به طور موقت باال میرود چون بعضی افراد در محیطهای پزشکی و بیمارستانی دچار استرس و اضطراب میشوند. (البته باید به این وضعیت عادت کنید چون 9 ماه آینده این محیط و شرایط را زیاد میبینید)

 ۱.فشارخون مزمن

طی ماههای اول بارداری، به طور کلی فشار خون رو به کم شدن میرود چون حجم خون افزایش پیدا کرده و بدن در تمام ساعتها در حال فعالیت است تا روند رشد جنین سرعت بگیرد (ممکن است گاهی اوقات در اوایل بارداری دچار سرگیجه شوید). اگر قبل از بارداری فشارتان بالا بوده است، پزشک احتماال تشخیص فشار خون مزمن میدهد و باید تحت نظر باشید و ممکن آشنایی با بعضی بیماریها در طول است نیاز باشد بارداری زودتر از موعد خاتمه یابد.

فشار خون بالا در دوران بارداری

یکی از کنترل های بارداری اندازه گیری فشار خون است متخصصین توصیه می کنند در دوران بارداری فشار خون حتما کنترل شود. ممکن است شما در دروان قبل از بارداری دارای فشار خون باشید و دارو مصرف کنید به منظور کنترل فشار خون شما، احتمال دارد پزشک در دوران بارداری نیز مصرف داروی فشار شما را توصیه کند. فشار خون باال می تواند عوارض بارداری را افزایش دهد و ممکن است برای مادر و جنین ایجاد خطر کند. به منظور حفظ سلامت خود و جنین جهت کنترل فشار خون بالا حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۲ -پره اگالمپسی (Preeclampsia )فشار خون بالا ناشی از حاملگی

فشار خون ناشی از بارداری(PIH ،)وضعیتی جدی است و ممکن است درگیری ارگانهای مختلف مثل مغز، کلیه و کبد، همچنین کاهش رشد جنین را همراه داشته باشد و فرد را در معرض خطر ختم فوری و پیش از موعد بارداری قرار دهد که مستلزم درمان و تحت نظر داشتن فرد به طور دقیقتر میباشد. اقدامات موثری که میتوانید انجام دهید: بالا رفتن فشار خون ناشی از استرس در محیطهای پزشکی

برای این که در ویزیت بعدی فشار خونتان به دلیل استرس از محیط های پزشکی بالا نرود، زمانی که در سالن انتظار هستید نرمشهای آرامش بخش انجام دهید به خصوص زمانی که فشارخون را اندازه گیری میکنند.

فشار خون مزمن

اگر قبل از حاملگی به دلیل بالا بودن فشار خون تحت درمان دارویی بوده اید ممکن است پزشک از شما بخواهد ادامه دهید اما اگر تشخیص دهد که برای جنین ضرر دارد، ممکن است داروی دیگری تجویز کند و یا مصرف آن را منع کند. بهتر است قبل از ادامه مصرف با پزشک مشورت کنید.

فشارخون بالا ناشی از بارداری

احتمالا پزشک به شما توصیه میکند به دلیل جلوگیری از بالا رفتن فشار خون، آسپرین مصرف کنید. همچنین به شما توصیه میشود که به پهلوی چپ بخوابید چون باعث میشود فشار از روی همان شریانی که خون را از قلب به اندامهای تحتانی هدایت میکند برداشته شود. فرقی نمیکند که فشار خون بالا در شما تشخیص داده شود یا خیر، بهتر است همیشه خودتان کارهایی انجام دهید که برای حفظ تندرستی و سالمت شما الزم است: رژیم غذایی بارداری خود را سرشار از غالت سبوسدار، گوشت بدون چربی و لبنیات، میوه و سبزیجات کنید. به صورت منظم، فعالیتهای فیزیکی داشته باشید(اگر پزشکتان صالح میداند ورزشهایی که برای بارداری بیخطر است را انجام دهید). سعی کنید در دوران بارداری استرس خود را کاهش دهید و از مصرف کافئین، تنباکو و الکل خودداری کنید. ممکن است شنیده باشید که کنترل مصرف نمک در زمان بارداری میتواند فشار خون را کنترل کند اما در این دوران به طور کلی توصیه نمیشود. اگر متوجه هرگونه علامتی شدید به خصوص اضافه وزن ناگهانی یا سرگیجه شدید حتما پزشک خود را مطلع کنید چون ممکن است از نشانه های فشارخون بالا ناشی از حاملگی یا وضعیتهای جدیتر دیگری باشد.

۳ -دیابت بارداری در دوران بارداری

یکی از رایج ترین مشکلات بارداری، دیابت بارداری است که بعضی از زنان باردار را درگیر میکند و از آنجایی که این مشکل در میان زنان چاق بیشتر رخ میدهد، میزان ابتلا به دیابت بارداری در ایران هم زمان با افزایش چاقی زنان، بیشتر میشود. درست است که عواقب دیابت بارداری که کنترل نشود، بسیار جدی است اما این شرایط به سادگی قابل کنترل است و تا زمانی که این موضوع زود تشخیص داده شود به خوبی قابل کنترل کردن است و برای شما و جنین آسیبی نخواهد داشت. GDM یا همان دیابت بارداری معمولا بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری شروع میشود زمانی که بدن نمیتواند به اندازه کافی انسولین تولید کند (هورمونی که در تبدیل قند به انرژی موثر است) تا با گلوکزی که در جریان خون برای رشد جنین افزایش یافته، مقابله کند. پزشک تان تشخیص داده که دچار دیابت بارداری (GDM )هستید؟ گرچه این تشخیص ابتدا ممکن است بزرگ جلوه کند و فکر کنید بارداریتان دشوار شده ست اما این موضوع رایجتر از چیزی است که تصور میکنید و تعداد زنان باردار که با این مسئله مواجه میشوند رو به افزایش است. با نظارت و درمانی دقیق، این موضوع به طور کامل میتواند تحت کنترل باشد و میتوانید یک بارداری بی خطر و سالم را انتظار داشته باشید.

چه عواملی باعث دیابت بارداری میشوند؟

به منظور فهمیدن این موضوع که چه چیزی در ایجاد دیابت بارداری دخیل است، ابتدا باید بدانیم طی بارداری چه اتفاقهایی در بدن مان رخ میدهد. در برخی زنان، هورمون های جفت و شرایط حاملگی با متابولیسم (سوخت و ساز قند) تداخل دارد و در بعضی از افراد خصوصا افراد چاق، با سابقه خانوادگی دیابت و کسانی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند ممکن است منجر به دیابت حاملگی شود.

علایم دیابت بارداری چیست؟

اغلب زنانی که دچار دیابت بارداری میشوند هیچ عالمتی ندارند، به همین دلیل با نظر پزشک در زمانهایی قند خون و تست تحمل گلوکز برایشان تجویز میشود. پس از بارداری چه اتفاقی برای شما می افتد؟ تحقیقات نشان داده است که تعدادی از زنان مبتلا به دیابت بارداری، شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند،

به همین دلیل اهمیت دارد افراد مبتلا به دیابت بارداری پس از بارداری هم مراقب سلامتی خود باشند. در اینجا روشهایی برای حفظ سلامتی پس از بارداری ارائه میدهیم:

1 .ارتباط با پزشک را ادامه دهید:

مطمئن شوید که پس از ویزیت زایمان، متخصص زنان و زایمان شما را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. در 6 هفتگی پس از زایمان و همچنین به طور سالیانه ویزیت شوید، تا میزان گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله شما بررسی شود.

2.مشاوره با یک متخصص تغذیه:

به شما برای داشتن یک رژیم غذایی صحیح کمک میکند تا میزان قند شما در سطحی مناسب باقی بماند.

3.ادامه دادن روند تغذیه صحیح به طور روزانه:

با نظر متخصص، تغذیه کالری دریافتی خود و نوع رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. در مصرف قندهای غیرطبیعی و تولیدات شامل آنها مثل بیسکوییت و انواع شیرینی ها اعتدال را رعایت کنید. غذاهای فرآوری نشده را انتخاب کنید مثل سبزیجات، گوشت بدون چربی، لبنیات و غالت سبوس دار.

4.تا جایی که امکان دارد بچه را با شیر خودتان تغذیه کنید:

تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را پس از دیابت بارداری برای مادر و کودکش کاهش میدهد.

5.تناسب اندام خود را حفظ کنید:

اگرچه ورزش کردن با داشتن یک بچه سخت است چون نوزادتان نیازمند تمامی توجه شما است اما تلاش کنید تناسب اندام خود را حفظ کنید و تمرین های ورزشی که با تایید پزشک باشد را تا حد امکان انجام دهید چون در کنار شیر دادن به کاهش وزن پس از زایمان کمک می کند.

 

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا