ثبت نام در اسنپ ویزیت
تنظیم خانوادهقبل از بارداری

همه چیز در مورد ناباروری

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

ناباروری چیست؟

ناباروری به این معنی است که فرد پس از یک سال تلاش قادر نباشد باردار شود در افراد 35 سال یا بیشتر بعد از 6 ماه تلاش در صورت باردار نشدن، ارزیابی زوجین آغاز میگردد.

بارداری نتیجه فرآیندی است که مراحل زیر را دارد:

تخمک گذاری:بدن زن باید یک تخمک از یکی از تخمدان ها آزاد کند

تخمک باید درون لوله فالوپ به سمت رحم حرکت کند. اسپرم مرد باید در این مسیر به تخمک ملحق شود )

لقاح:(. تخمک بارور شده باید به درون رحم بچسبد )

لانه گزینی:(. اگر درهر یک از این مراحل مشکلی وجود داشته باشد، باعث ناباروری میشود.)

آیا ناباروری مسئله ای رایج و متداول است؟

طبق گزارشات، بیشتر انواع ناباروری ها در ایران قابل درمان است، اکثر زوجها جهت درمان مراجعه میکنند، ولی تعداد کمتری که اقدام به درمان نمیکنند، دسترسی به درمانهای ناباروری ندارند و متاسفانه مورد بررسی و درمان قرار نمیگیرند.در حقیقت اکثر زوج هایی که مراجعه میکنند، درمان میشوند.

چه مدت زمان یک زن، پیش از مراجعه به پزشک، باید برای بارداری تلاش کند؟

متخصصان پیشنهاد می کنند برای بارداری حداقل یک سال تلاش الزم است. زنان 35 ساله و یا با سن باالتر، پس از 6 ماه تلاش برای بارداری، در صورت موفق نشدن باید به پزشک مراجعه کنند. پس از 30 سالگی، فرصتهای زن برای بارداری هر سال کاهش می یابد. بنابراین توصیه میشود زوجین در صورتی که مشکل خاصی ندارند پس از ازدواج فاصله بین اولین فرزند و دومی را طولانی نکنند.

برخی مشکلات سلامتی نیز خطر ناباروری را افزایش می دهد، بنابراین زنان میبایست در چنین مواردی به پزشک مراجعه کنند:

پریودهای نامنظم و یا عدم پریود شدن

پریودهای بسیار دردناک

اندومتریوز

بیماری التهاب لگنی

بهتر است هر زن پیش از باردار شدن به پزشک مراجعه کند. پزشک به شما کمک میکند بدن تان را برای یک بارداری سالم آماده کنید، همچنین به سوالات شما پاسخ میدهد و نکاتی را راجع به بارداری به شما ارایه میدهد.

پزشکان چگونه متوجه می شوند که یک زن و همسرش مشکل ناباروری دارند؟

پزشک یک ارزیابی سلامت برای زوجین انجام میدهد، همچنین از هر دو زوج درباره پیشینه سلامتی و وضعیت جنسیشان سوالاتی میپرسد. گاهی اوقات درهمین مرحله پزشک به وجود مشکل پی میبرد. گرچه در اغلب اوقات نیاز به بررسیهای بیشتری هست. پزشکان معموال برای مردان مایع منی را تست میکنند. تعداد، شکل و حرکت اسپرمها را بررسی میکند، در بعضی موارد سطح هورمون مرد را نیز بررسی میکنند. در رابطه با زنان، اولین مرحله فهمیدن این موضوع است که آیا هر ماه تخمک گذاری انجام میشود یا خیر. یکی از عالیم تخمک گذاری میتواند سیکلهای منظم ۲۸ تا ۳۰ روزه باشد. پزشک همچنین میتواند از طریق آزمایش خون، وضعیت تخمک گذاری را بررسی کند و یا میتواند سونوگرافی از تخمدانها را انجام دهد. اگر تخمکگذاری به طور طبیعی انجام شود، آزمایشهای دیگری برای بررسی باروری سالم وجود دارد.

پزشکان چگونه ناباروری را درمان می کنند؟

ناباروری از طریق دارو، جراحی، لقاح مصنوعی یا فن آوری کمک به باروری قابل درمان است. بیشتر اوقات ترکیبی از این درمان ها استفاده می شود و در بیشتر موارد ناباروری با دارو یا جراحی برطرف می شود. پزشک درمان هایی خاص برای ناباروری را بر اساس این موارد توصیه می کند: نتایج آزمایشها مدت زمانی که زوج برای بارداری تلاش کرده اند سن هردو نفر، هم زن هم مرد وضعیت سالمت کلی هر دونفر اولویت زوجها در زنان نیز برخی مشکلات جسمی با جراحی قابل درمان است. برای درمان مشکلات تخمک گذاری زنان از داروهای باروری استفاده میشود. خیلی مهم است که درباره مزایا و معایب این داروها با پزشکتان صحبت کنید، چون این حق شماست که از عوارض جانبی و خطرات احتمالی داروها اطلاع داشته باشید.

این کتاب میتواند مفید باشد:

سن و ناباروری تهیه و تدوین:وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 4.8 ( 3 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا