ثبت نام در اسنپ ویزیت
هفته به هفته بارداری

تغذیه و رژیم غذایی بارداری هفته 1 و 2

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

رژیم غذایی قبل و حین حاملگی

آمادگی بدن برای بارداری فقط این نیست که زمان تخمک گذاری را تعیین کنید، بلکه باید برنامه ریزی تغذیه مناسبی را برای یک بارداری سالم مد نظر قرار دهید. تغذیه صحیح را حتی قبل از بارداری شروع کنید و بدانید با این کار هم به خودتان و هم به جنین لطف کرده اید.

بیشتر اسید فولیک مصرف کنید

اغلب سبزیجات برگ سبز و تمامی غالت به طور طبیعی منابع اسید فولیک هستند. کمبود ید در بارداری، پیامدهای بهداشتی متعددی از جمله هیپوتیروئیدی نوزادی را به دنبال دارد. تحقیقات نشان می دهد که ید دفع شده در ادرار مادران باردار در ایران کمتر از حد مطلوب است که به معنای عدم دریافت کافی ید می باشد. در این دوران نیاز روزانه به ید حدود 250 میکروگرم است که بخشی از آن از طریق نمک ید دار تصفیه شده و بخش دیگر آن می بایست از طریق مکمل دارویی تامین گردد. در حال حاضر مکمل یدوفولیک حاوی 150 میکروگرم ید و 500 میکروگرم اسید فولیک تولید شده است که از 3 ماه قبل از بارداری تا پایان هفته 16 بارداری مصرف آن توصیه می شود و پس از آن این میزان در قرص های مولتی ویتامین مینرال که مادر تا پایان بارداری مصرف می کند تامین می گردد.از آنجایی که شما در مسیری طوالنی قرار دارید، یک مکمل می تواند بهترین راه برای مصرف روزانه اسید فولیک باشد بویژه در روزهایی که بیشتر حالت تهوع دارید پیش از بارداری مکملی را انتخاب کنید 400 میکروگرم اسید فولیک باشد، که مطمئن شوید ذخیره که حاوی 600- اسید فولیک تان کامل می شود.

فست فود را کنار بگذارید

مصرف شکر تصفیه شده و آرد سفید را کاهش دهید، از جمله بیسکوییت، نان شیرینی ها، کیک، آبنبات و تقریبا هر خوراکی که ممکن است از دستگاههای اتوماتیک بگیرید. مصرف قهوه و یا شیرینی غیر طبیعی را باید کم کنید. چربیهای اشباع شده را به شدت کاهش دهید هرچه این مواد کمتر مصرف شوند به نفع شما و جنین است، همچنین مصرف زیاد این نوع چربیها باعث افزایش خطر تهوع شدید بارداری و استفراغ میشود. مصرف تمامی مواد غذایی مفید که بدن تان و جنین، که االن بخشی از بدن شماست، به آن ها احتیاج دارد را افزایش دهید: مثل ساالد های سبزیجات، زرد آلو، انار، سیب، هویج، انبه، به و آلو تمامی غلات، نان کامل گندم، برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر، لبنیات کم چرب، شیر، ماست و پنیر،..

وعده غذای اصلی را حذف نکنید

زمانی که وعده غذایی خود را حذف می کنید، آن وعده را برای بچه هم حذف وعده غذا را مد نظر قرار دهید چرا که تا ۶ کرده اید. همین الان عادت جدید ۳ بچه در اولویت است و جنین به یک منبع ثابت از مواد مغذی در طول روز نیاز دارد.

 

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا