ثبت نام در اسنپ ویزیت
هفته به هفته بارداری

وضعیت نوزاد در هفته 4 بارداری

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

در این هفته جفت و جنین ش روع به رشد میکنند

بلاستوسیتی که به بچه شما تبدیل خواهد شد، سفر 6 روزهاش از لوله ی رحم تا رحم را طی کرده است. به محض اینکه آن توپ کوچک سلولی در رحم شما النه گزینی کرد، دست خوش تقسیمات بسیاری می شود، ابتدا به دو نیمه تقسیم میشود، نیمی جنین و نیمه دیگر جفت را تشکیل میدهند، به اضافه بند ناف، که تا زمان تولد مواد غذایی را به بچه منتقل میکند و مواد زاید را از او دور میکند.

رشد رویان و کیسه آمنیوتیک

وقتی کیسه آمنیوتیک (کیسه آب) اطراف جنین تشکیل میشود، کیسه )Yolk )زرده، هم تشکیل میشود که بعدا به مجرای تخصصی گوارشی فرزندتان تبدیل خواهد شد.

سه لایه جنینی

رویان حاال ۳ لایه مجزا از سلولها دارد که به بخشهای تخصصی بدنش تبدیل خواهند شد: لایه داخلی، اندودرم، به سیستم گوارشی کبد و ریه ها تبدیل خواهد شد. لایه میانی، مزودرم، به قلب، اندامهای جنسی، استخوانها، کلیه ها و عضلات تبدیل خواهد شد. لایه بیرونی یا اکتودرم، که سیستم عصبی، موها، پوست و چشمها را تشکیل میدهد.

هفته اول تا هفته 10 دوران رویانی نامیده میشود

در حقیقت دوران رویانی دورانی است که بیشتر اندامهای بدن نوزاد شکل میگیرد و به همین دلیل در این دوران عدم تماس با عوامل خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. برخورد رویان با هر عامل خارجی که وارد بدن مادر شود او را به سمت ناهنجاریهای مادرزادی میکشاند به همین دلیل است که بیشتر ناهنجاری جنین قبل از هفته دهم ایجاد میشود. در حقیقت فرزند شما در هفتههای اول تا هفته 9( رویان( نامیده میشود و از هفته دهم به بعد که بیشتر اندامها شبیه به انسان میشود، جنین نامیده میشود.

 

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا