ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در کودکان و نوزادانفیلم آموزشی تربیت و تکاملفیلم آموزشی مادر کودک نوزاد

فیلم آموزشی اوتیسم چیست؟نشانه ها و تشخیص اختلال اتیسم

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

اوتیسم نوعی اختلال رفتاری است که در کودکان زیر پنج سال بروز می‌کند و نشانه‌های آن تا آخر عمر همراه فرد می ماند.

 

🚩 معرفی علائم و نشانه های زودهنگام اوتیسم (autism spectrum disorder)

🔹در اوتیسم علائم و نشانه‌های هشدار دهنده زیادی وجود دارد اما به طور معمول اختلال‌ها حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر می‌چرخد

🔸در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیده‌اند که والدین می‌توانند نشانه‌های اوتیسم (autism spectrum disorder) را خیلی زود و در کمتر از ۴ ماهگی نوزاد تشخیص دهند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ارزیآبی‌هایی را در این زمینه انجام داده است در اینجا برخی از نشانه‌هایی که ممکن است کودک از خود نشان دهد، با هم مرور میکنیم

تشخیص زود هنگام اوتیسم تا سه ماهگی

تشخیص زود هنگام اوتیسم (autism spectrum disorder) می‌تواند یک تفاوت چشمگیر در روند بهبود ایجاد کند به همین دلیل است که هرچه زودتر بتوان این اختلال را مشخص کرد، درمان متفاوت و البته موثری را می‌توان به کار گرفت تا سه ماهگی علائمی که باید به آنها توجه کنید از قرار زیر است
او به صداهای بلند پاسخ نمی‌دهد
او با چشمش اشیایی که در حال حرکت هستند، دنبال نمی‌کند
او اشیا را گرفته و نگه نمی‌دارد
او به آدم‌ها نمی‌خندد
او غان و غون نمی‌کند (حرف‌های بی‌ربطی که قبل از زبان باز کردن به کار می‌‌برد)
او به چهره‌های جدید توجهی نشان نمی‌دهد

تشخیص زود هنگام اوتیسم تا ۷ ماهگی

او سرش را به سمت صدایی که شنیده برنمی‌گرداند
او هیچ محبتی به شما نشان نمی‌دهد
او نمی‌خندد یا صداهای دیگری از خودش در نمی‌آورد
او برای به دست آوردن اشیا کاری نمی‌کند
او برای خودش هم لبخندی ندارد
او تلاش نمی‌کند با انجام کاری در شما جلب توجه ایجاد کند
او هیچ علاقه‌ای به بازی‌هایی مانند دالی موشه نشان نمی‌دهد

تشخیص زود هنگام اوتیسم تا ۱۲ ماهگی

او چهار دست و پا نمی‌رود
او تک واژه‌ها را بیان نمی‌کند
او حرکات بدن مانند تکان دادن سر یا تکان دادن بدن را انجام نمی‌دهد
او به اشیا یا عکس‌ها اشاره نمی‌کند
او حتی با وجود پشتیبان هم نمی‌تواند بایستد

تشخیص زود هنگام اوتیسم تا ۲۴ ماهگی

او نمی‌تواند راه برود
او بیش از ۱۵ کلمه نمی‌تواند صحبت کند
او از اسم‌های دو کلمه‌ای نمی‌تواند استفاده کند
او به نظر نمی‌رسد که کاربرد اشیا خانه مانند تلفن، چنگال، قاشق و … را بداند
او کارها و حرف‌های شما را تقلید نمی‌کند
او نمی‌تواند یک اسباب بازی چرخ دار را هل دهد
او دستورالعمل‌های ساده را دنبال نمی‌کند

♦️علائم و نشانه‌ها اتیسم درکودکان بزرگتر

همچنان که کودکان بزرگتر می‌شوند علامت‌ها هم متنوع‌تر می‌شود علائم و نشانه‌های هشدار دهنده زیادی وجود دارد اما به طور معمول اختلال‌ها حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر می‌چرخد

♦️علائم ناشی از مشکلات اجتماعی، زبانی، حرکتی

او علاقه‌ای به دیگران و اتفاق‌هایی که دور و برش می‌افتد، ندارد
او نمی‌داند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کرده یا بازی کند
او ترجیح می‌دهد مورد نوازش یا لمس قرار نگیرد
او در درک احساساتش مشکل دارد
او به صحبت دیگران گوش نمی‌دهد
او ترجیح می‌دهد در دنیای خودش زندگی کند
او به جای پاسخ دادن به سوال، آن را تکرار می‌کند
او خود را سوم شخص خطآب می‌‌کند
او از تماس چشمی پرهیز می‌کند
او از حرکات صورت بدون مطآبقت با آنچه می‌گوید، استفاده می‌کند
او واکنش‌های غیرمنتظره به مناظر، بو یا صدا نشان می‌دهد و ممکن است به صدای بلند حساس باشد
او از زبان بدن نمی‌تواند استفاده کند
او از یک روال روتین پیروی می‌کند
او با هرگونه تغییر برنامه مشکل دارد
او مدت زمان زیادی به حرکت یک پنکه یا چرخ اسباب بازی نگاه می‌کند

💎در سطوح 2 و 3 طیف اوتیسم (autism spectrum disorder) میشه رو این علائم تا حدود زیادی تکیه کرد اما در سطح یک مقداری باید ریزتر شد شاید این علائم را بخصوص علائم رشد روانی حرکتی را نداشته باشند و این که برای نگران نکردن خانواده ها باید گفت که این علائم اگر با هم باشند به متخصص مراجعه کنند

✍️ خانم نازنين مهين (كارشناس ارشد روانشناسي عمومي)

آخرین یافته ها در مورد اوتیسم:

این گزارش جدید خلاصه ای از آخرین راهبردهای تحقیق و درمان است

شرایط پزشکی که اکنون اختلالات طیف اوتیسم می نامیم اولین بار در اواخر دهه 1930 شناسایی و نامگذاری شد. این گروه از اختلالات منجر به مشکلات ارتباطی، رفتارهای تکراری، مسائل حسی و مشکلات تعامل اجتماعی می شود. امروزه درک جامعه پزشکی از این اختلالات و راهکارهای درمان آنها به طور مستمر در حال تحول است.

آکادمی اطفال امریکا ، ماه گذشته گزارش بالینی جدیدی درباره اختلالات طیف اوتیسم منتشر کرد که در واقع خلاصه ای از مدارک و شواهد موجود طی 12 سال گذشته است.
اولین واقعیت قابل توجه در این گزارش آنست که میزان اوتیسم همچنان رو به افزایش است : از هر 59 کودک در ایالات متحده یک نفربه اختلال طیف اوتیسم مبتلا می شود، این آمار در 8 سال گذشته فقط یک در 88 کودک بود.

این گزارش همچنین دستورالعمل های بروز شده را نیز در مورد بهترین راههای تشخیص اختلالات طیف اوتیسم در کودکان ارائه می دهد. اگرچه اختلالات اوتیسم جزء بیماری های عصبی است اما شناسایی برخی از رفتارهای خاص در کودکان خردسال اغلب بهترین روش برای تشخیص اولیه است.کودکانی که دارای اختلالات طیف اوتیسم هستند معمولا درک دشواری از کارهای دیگران دارند، کمتر احتمال دارد که با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنند و بطور معمول مانند سایر کودکان در بازی آنها شرکت نمی کنند. آنها ممکن است در پردازش حرکات و زبان نیز مشکل داشته باشند.
براساس این گزارش ، حدودا یک چهارم کودکان مبتلا به اوتیسم دچار بازگشت در زبان یا مهارت های اجتماعی هستند یعنی توانایی هایی را که قبلا در سنین 18 تا 24 ماهگی آموخته بودند از دست می دهند – محققان هنوز نمی دانند چرا این اتفاق می افتد.
نویسندگان این گزارش تاکید دارند که علائم هشداردهنده بسیار مهم هستند زیرا شواهد نشان می دهد که شروع زود هنگام درمان – حتی وقتی تشخیص تایید نشده باشد منجر به نتایج بهتری می شود در نتیجه، غربالگری روتین اوتیسم برای همه کودکان توصیه می شود.
برخی از موثرترین مداخلات ، در این گزارش ، به رفتارهای ویژه اوتیسم پرداخته و عوامل موثر بر آنها را شناسایی و بازگو می کند.

◀️نویسندگان این گزارش می گویند : “مداخلات رفتاری بسیار بسیارمهم هستند” بهترین مداخله موثر، تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است، برنامه ای که به رفتارهای خاص می پردازد ، محرک ها را شناسایی می کند و وقتی کودک به طرز مطلوب رفتار می کند با پاداش پاسخ می دهد. این مداخلات نشان می دهد آموزش راهبردهای ارتباطی به فرزندان و خانواده ها موثر است .شواهد همچنین حاکی از آنست که رژیم های غذایی که فاقد گلوتن و کازنین هستند تاثیر معنی داری برعلائم یا رفتارها ندارند.
این گزارش همچنین بر اهمیت توجه به دیگر عوامل پزشکی که اغلب با اختلالات طیف اوتیسم همراهند تاکید دارد. اختلالاتی مانند بیش فعالی کمبود توجه ، ناتوانی ذهنی ، مشکلات خواب ، تشنج و اضطراب که می توانند بطور جداگانه درمان شوند. شواهد نشان می دهد برطرف کردن مشکلات همراه با اوتیسم ، توانایی کلی کودک را در عملکرد و کیفیت زندگی بهبود می بخشد.
در آخر این گزارش به جزئیات چگونگی برنامه ریزی برای آینده و گذر به بزرگسالی برای مبتلایان به اختلالات طیف اوتیسم می پردازد. دریافت خدمات درمانی پزشکی و رفتاری، توسعه مهارت های شغلی ، نحوه گذراندن اوقات فراغت در جامعه و حمایت های بهزیستی می تواند تفاوت مهمی در زندگی افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده های آنها ایجاد کند.

📕منبع : The Bonfenbrennr Center for Translation Research
15 Jun 2020

ترجمه : زهره عابدینی(کارشناس ارشد روان شناسی)

🚩 استرس و نشانگان مزمن دستگاه گوارش در کودکان اوتیسم

🔸گاستروانتریت یا بیماری التهاب دستگاه گوارش (GI) در کودکان مبتلا به اوتیسم که نزدیک به یک چهارم آنها دارای حداقل یک علامت مزمن هستند شایع است، برخی از علائمی که در این گروه با فرکانس بیشتری رخ می دهد شامل اسهال ، یبوست و درد شکم است.

🔸اضطراب نیز در اوتیسم با فراوانی زیادی در تمام دوران سنی رخ می دهد، تحقیقات نشان داده است که 40 درصد از کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ، حداقل از یک اختلال اضطرابی رنج می برند. با توجه به اینکه اضطراب و ابتلا به مشکلات دستگاه گوارش در اوتیسم زیاد است این سوال مطرح است که آیا بین این دو رابطه ای وجود دارد؟

تحقیقات مازورک وهمکارانش (2013) نشان داد که کودکان اوتیسم با مشکلات دستگاه گوارش دارای بالاترین میزان اضطراب و “پاسخ دهی حسی بیش از حد” هستند.

البته ممکن است سازوکارهای مشترکی
وجود داشته باشد که تنها مختص اوتیسم نیست و بر ارتباط بین اضطراب و مشکلات دستگاه گوارش تأثیر می گذارد.

🔻برخی از مناطق سیستم GI که ​​مشخص شده در اوتیسم تحت تأثیر قرار می گیرند عبارتند از:

🔸افزایش نفوذپذیری روده

🔸تغییر درمیکروبیوم روده

🔸تغییر درمتابولیسم سروتونین

رابطه بین اوتیسم ،عملکرد دستگاه گوارش و پاسخ به استرس یک مسئله پیچیده و پویاست. آسیب پذیری های دستگاه گوارش که در اوتیسم یافت شده، ممکن است ناشی از پاسخ سیستم GI به مشکلات عاطفی باشد که آن را تحت تأثیر قرارداده و تضعیف کرده است. این ممکن است ارتباط بین احساسات و عملکرد دستگاه گوارش را در اوتیسم حتی بیش از بقیه جمعیت توجیح کند با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عوامل رفتاری نیز ممکن است درعلائم GI دراوتیسم نقش داشته باشد به عنوان مثال ، ترس از توالت می تواند منجر به خودداری از دفع مدفوع شود که خود منجر به یبوست و درد شکم می شود رفتارهای مربوط به رژیم غذایی مرتبط با اوتیسم نیز ممکن است در مشکلات دستگاه گوارش نقش داشته باشد.

در حالی که جستجوی پاسخ ها ادامه دارد عمل به نکات زیر می تواند برای والدین و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مفید باشد:

🔻 توجه داشته باشید که علائم GI در اوتیسم شایع است بنابراین از کسانی که امکان تکلم بیشتری دارند حتما از نوع ناراحتی آنها سوال کنید. برای کودکانی که کلام کمتری دارند به دنبال علائم رفتاری و جسمی باشید و از طریق خدمات درمانی و پزشکی آن را برطرف کنید.

🔻 با توجه به ارتباط بین مشکلات عاطفی و بسیاری از شرایط GI ، ارائه راه هایی برای کاهش استرس و اضطراب می تواند بخشی از برنامه درمانی برای سلامت عاطفی و جسمی باشد، کودکان اوتیسم می توانند طیف وسیعی از تکنیک های آرامش را یاد بگیرند و از آن بهره مند شوند.

🔸 پذیرش و فراهم آوردن محیط های حمایتی می تواند در جهت کاهش استرس بسیار مفید باشد.

🔸 از تأثیر بالقوه الگوهای رفتاری (به عنوان مثال جلوگیری از مدفوع ) بر سلامت دستگاه گوارش آگاه باشید و دراین مورد با متخصصان مشورت کنید.

📕منبع : psychology today

✍️سرکار خانم زهره عابدینی (کارشناس ارشد آموزش کودکان استثنایی)

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

 

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 5 ( 1 votes)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا