ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در کودکان و نوزادانسوالات متداول مادر کودک نوزادمادر کودک نوزاد

سوختگی های ناشی از ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان و بچه ها

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

✳️لازم به ذکر است، که خواندن این مطلب می تواند از مراجعه به مطب پزشکان تا 10 درصد جلوگیری کند، زیرا بیش از 10 درصد مراجعات بخاطر سوختگی های ناشی از ادرار و مدفوع می باشد. اول توضیحاتی در مورد بثورات پوستی پوشک داده و علل رو بررسی می کنم🔰🔰

◀️بثورات پوشک(سوختگی ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان) در نواحی پوشک، گاهی کمرنگ و گاهی تیره تر از پوست و اغلب خفیف و یا در بعضی موارد بسیار ملتهب و تاول تاول شده است. در بعضی موارد انقدر ملتهب و دردناک دیده میشه که باعث تشویش شدیدی در مادران می شود، اما درمان آن، براحتی و اغلب می تواند پیشگیرانه باشد

.
◀️بیشتر بثورات پوشک(سوختگی ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان)، از 4 تا 15 ماهگی است و در 9 ماهگی به اوج می رسد. اما علل این بثورات در پیشگیری از بوجود اومدن بثورات پوستی بسیار مهم است.

🌀علل مهم این بثورات(سوختگی ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان)⬇️⬇️

1⃣کودک اسهال می شود.
2⃣مصرف آنتی بیوتیک توسط نوزاد و کودک یا مادر.
3⃣آغاز غذای کمکی.
4⃣اگزما.
5⃣دیر عوض کردن پوشک.

⁉️و اما چه چیزی باعث می شود که لایه محافظ پوست تحریک شده و ملتهب شود؟ جواب شما این است👇👇

1⃣ادرار
2⃣مدفوع
3⃣رطوبت
4⃣عفونت های پوستی
5⃣استفاده از بعضی از آنتی بیوتیک ها پماد ها و پودر و لوسیون های شیمایی.
6⃣حساسیت های پوستی.

 📛علت:ادرار چگونه باعث این بثورات(سوختگی ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان)میشود؟

✔️علت اصلی را در PH ادرار باید جستجو کرد. هر زمان تعادل PH تغییر کند و اسیدی شود (زیر 6 ) ادرار، مستعد برای ابتلاء کودک به بثورات پوستی می شود.
☯️تعادل PH در موارد زیر از بین می رود🔰🔰

1⃣شروع غذا کمکی (زیرا املاح کلیه افزایش یافته و تعادل PH بهم می خورد).
2⃣دندان در آوردن (دندان در آوردن نیز باعث می شود عدم تعادل PH می شود).
3⃣باکتری ها (تماس طولانی پوست با رطوبت ادرار بخاطر دیر عوض کردن پوشک، باعث تجمع باکتری های آسیب زننده و در نتیجه از بین رفتن تعادل PH می شود .

💩علت: مدفوع باعث چنین بثورات پوستی(سوختگی ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان)می شود؟

مانند ادرار، بثورات پوشک ناشی از مدفوع نیز بخاطر بهم خوردن تعادل PH می باشد. PH مدفوع در موارد زیر برهم می خورد👇👇

1⃣تغییر در رژیم غذایی (بسیار از مواد غذایی باعث تغییر PH مدفوع می شود بخصوص غذاهای اسیدی و میوه ها علی الخصوص مرکبات و گوجه فرنگی.

2⃣شروع غذای کمکی (با شروع غذای کمکی بخاطر معده ضعیف کودک و عدم توانایی تولید مقادیر کافی آنزیم های گوارشی و عدم تحمل کربوهیدرات تعادل PH مدفوع از بین می رود).

3⃣حساسیت به پروتین گاوی و اسهال (حساسیت به پروتین گاوی و اسهال می تواند باعث بر هم خوردن تعادل PH مدفوع شود).

4⃣آنتی بیوتیک ها (مصرف انتی بیوتیک توسط مادر شیرده یا نوزاد می تواند باعث بهم خوردن تعادل PH مدفوع شود).

5⃣چفینگ (chaffing)  بعلت اصطکاک روی می دهد و اغلب بخاطر خشک بودن بیش از حد پوست و تنگ بستن پوشک ایجاد می شود و یا با استفاده از پودر بچه و پوشک های پارچه ای و پلاستیکی بوجود می آید .

6عفونت های پوستی: در بعضی موارد بثورات پوستی پوشک، بخاطر عفونت های پوستی مانند عفونت های قارچی روی میدهد و اغلب بصورت لکه های قرمز و کوچک و متعدد خود را  نشان می دهد.

7مصرف انتی بیوتیک و بعضی لوسیون و پماد ها: مصرف انتی بیوتیک که در مورادی ضروری است، باعث از بین رفتن باکتری هایی که بعضا مفید بوده  می شود ولی از طرفی باعث افزایش قارچ که بطور معمول در سطح پوست زندگی می کند می گردد و قارچ در محیط گرم و مرطوب بخوبی رشد کرده و باعث ایجاد بثورات می شود و بعضی از افزودنی های حساسیت زا در لوسیون ها و پماد ها هم باعث ایجاد حساسیت های پوستی در ناحیه پوشک می گردد.

⭕️اکنون آیا می خواهید کودک شما دچار بثورات(سوختگی ادرار و مدفوع کودکان و نوزادان) پوستی پوشک نشه؟ همیشه پیشگیری بهتر از درمان هست.

✳️پیشنهادات خود را برای پیشگیری از بروز این بثورات پوستی تقدیم شما می کنم که به نظر بنده تا 90 درصد از بروز این عوارض پوستی جلوگیری می کند.
پیشگیری:

1⃣ وقت تعویض پوشک بمدت 15 دقیقه تامل بفرمائید و بگذارید نواحی پوشک در معرض هوا قرار بگیرد و مرتب پوشک را تعویض کنید تا بیش از حد مرطوب نباشد

2⃣ در زمان مصرف انتی بیوتیک توسط خودتون در صورتی که شیر می دهید و همچنین مصرف انتی بیوتیک توسط کودک و یا شروع غذای کمکی و شروع اسهال کودک همزمان از مرطوب کننده های مناسب مانند روغن کالاندولا و یا روغن درخت چای که خاصیت  آنتی باکتریال و آنتی سپتیک دارند یا وازلین استفاده کنید و اخر شب هم از پماد کرم محافظ پای بچه مانند nappy cream ardene استفاده کنید.

3⃣ استفاده از اسپری تیکسوزین : Tixozin Zinc Oxid Spray ساخت بلژیک است که با ایجاد لایه ای محافظ به طور موثرتری پوست را در برابر ساییدگی در محل پوشک حفاظت می کند و بعلت اینکه حاوی زینک اکساید است از بروز ادرار سوختگی خودداری می کند .

4⃣ پن درماتولوژیک کودکان مدیپن که بسیار مناسب برای پیشگیری و درمان التهاب ناحیه پوشک اطفال هست (حاوی ویتامین E و حاوی زینک اکساید)

5⃣ عدم استفاده از پودر بچه بخاطر حساسیت زایی بالا و اسپیراسیون های ریوی و سرطان زایی برای زنان .

6⃣ عدم استفاده زیاد از پماد حاوی کورتون مانند هیدروکورتیزون و بتامتازون و مگاکورت و یا تریامسینولون ان ان بخاطر نازک کردن پوست و تغییر رنگ پوست  (بیشتر از 2 روز استفاده نشود)

 درمان:

✔️اگر کودکتان دچار بثورات پوستی پوشک شد در گام اول :
1⃣ استفاده از پماد زینک اکساید و باز کردن پوشک و در معرض هوا قرار دادن 15دقیقه بعد از هرباز تعویض و استفاده از nappy cream ایروکس در اخر شب
2⃣ اگر مرحله اول هم جوابگو نبود پماد موپیروسین را با اکسید زینک مخلوط کرده و به قسمت های ملتهب بمالید
3⃣ در صورتی که بعلت عدم درمان مناسب تبدیل به عفونت قارچی شد (لکه های قرمز و کوچک و متعدد) از مخلوط پماد میکونازول همراه با پماد هیدروکورتیزون بمدت 7 روز استفاده کنید .
4⃣ اگر تمام مراحل بالا جوابگو نبود به یک متخصص اطفال و یا متخصص پوست مراجعه کنید.

والدین گرامی این مقاله توصیه می شود:

مهم‌ترین توصیه‌های جلوگیری از سوختگی در کودکان

والدین گرامی این مقاله توصیه می شود:

نشانه بیماری در مدفوع نوزادان و کودکان(رنگ،شکل،ویژگی،بو )

والدین گرامی این مقاله توصیه می شود:

درمان و علل مدفوع خونی در کودک و نوزادان – مراقبت های خانگی توسط والدین

والدین گرامی این مقاله توصیه می شود:

https://nozadteb.ir/%d8%a7%d8%b3%d9%87%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%86-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%87%d8%a7%d9%84-%d8%af/

والدین گرامی این مقاله توصیه می شود:

زمان مراجعه به متخصص اطفال – کودک – نوزاد

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا