ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در کودکان و نوزادانمادر کودک نوزاد

درمان و علل مدفوع خونی در کودک و نوزادان – مراقبت های خانگی توسط والدین

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

مشاهده خون در مدفوع کودک، وضعیت شایعی است و چندان جای نگرانی وجود ندارد.

خونریزی از مقعد، یکی از شایع ترین علت مشاهده خون در مدفوع می باشد. علت چنین موردی می تواند به عواملی مانند تناوب و حجم خون، سن کودک و یا ابتلای کودک به برخی شرایط خاص پزشکی باشد. فوق تخصص کودکان، با بررسی علت و منبع بروز خون، بهترین گزینه درمانی را برای کودک در نظر می گیرد.

در این مقاله، به بررسی علت خون در مدفوع و تست های موثر در ارزیابی این مورد می پردازیم. همان طور که قبلا گفته شد، خونریزی از رکتوم، یکی از شایع ترین علت مشاهده خون در مدفوع می باشد، که البته تشخیص این مورد نیز بدون معاینه فیزیکی امکان پذیر نیست. این حالت می تواند نشانه ای باشد از خونریزی قسمت های فوقانی دستگاه گوارش (معده و روده کوچک) و یا قسمت های تحتانی دستگاه گوارش (کولون و رکتوم).

مصرف برخی مواد غذایی و یا داروها باعث می شوند تا مدفوع قرمز رنگ شود.

فیشر مقعدی، که با پارگی پوشش داخل مقعد همراه می باشد، زمانی اتفاق می افتد که مدفوع به سختی از مقعد خارج می شود. درد، احساس کشیدگی و مشاهده خون در مدفوع از جمله علائم فیشر مقعدی می باشد. این حالت با یبوست در کودکان، تشدید پیدا می کند.

عدم تحمل شیر و پروتئین سویا، شرایطی است که عمدتا در نوزادان دیده می شود. تهوع، استفراغ، و خون در مدفوع، از جمله علائم این اختلال می باشد.
مواردی مانند بیماری های التهابی روده، مانند کولیت و یا اسهال کودکان در پی آلودگی با ویروس و انگل، از دیگر علل مدفوع خونی می باشد.

تست های تشخیصی:

تشخیص علت مشاهده خون در مدفوع، از طریق بررسی و معاینه قسمت خارجی مقعد امکان پذیر می باشد. گاهی، جهت اطمینان بیشتر، آزمایش مدفوع نیز انجام خواهد شد، در این تست مواردی مانند خون و عفونت نیز مشخص خواهد شد.

آیا درمانی برای رفع مدفوع خونی وجود دارد؟

بله، هدف از درمان توقف خونریزی و مشخص شدن علت آن می باشد تا از عود آن جلوگیری شود.
مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند در درمان التهاب روده موثر باشد.
رژیم غذایی سرشار از فیبر، از بروز یبوست در کودکان و شقاق پیشگیری می کند.

انجام آندوسکوپی به منظور درمان مدفوع خونی کودک

روش آندوسکوپی هم به منظور تشخیص و هم درمان کمک کننده است. گاهی ممکن است متخصص کودکان از آندوسکوپی به منظور تزریق مستقیم دارو برای کنترل خونریزی و یا تزریق دارو در محل خونریزی استفاده کند . در بیشتر موارد آندوسکوپی همراه با لیزر درمانی تجویز می گردد . اگر کودک با کمک آندوسکوپی درمان نشود لازم است جراحی صورت گیرد .

دارو درمانی به منظور درمان مدفوع خونی کودک

با مراجعه به متخصص اطفال در مرحله اول اقدامات پیشگیری از عوارض و درمان صورت می گیرد . در کنار اینها ممکن است پزشک دارو هایی برای جلوگیری از خونریزی مقعدی و یا مدفوع خونی تجویز کند .با مصرف این دارو ها مدفوع روان تر می شود و دیگر برای دفع نیاز به زور زدن توسط کودک نیست . گاهی علل مدفوع خونی پولیپ ها هستن در صورتی که علل تشخیص داده شود می توان تنها با برداشتن این پولیپ از عمل های جراحی سنگین جلوگیری کرد .

مراقبت های خانگی توسط والدین

برای درمان مدفوع خونی نیاز به مراجعه به متخصص نیست و می توان با اقداماتی اگاهانه این علائم را درمان کرد . گاهی خونریزی تنها به دلیل یبوست و یا ابتلا به همورئید است ،در این موارد لازم است تا والدین کودک با تغییر در رژیم غذایی کودک یبوست در کودک را درمان کند ،اگر خونریزی و عوارض ادامه داشت هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند .

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 4.65 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا