ثبت نام در اسنپ ویزیت
سوالات متداول مادر کودک نوزادمادر کودک نوزاد

بهترین زمان برای ختنه نوزادان و کودکان و نکات مراقبتی

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

ختنه نوزادان و کودکان:

یعنی  بریدن همه یا بخشی از پیش پوست از آلت تناسلی یا از نظر علمی بریدن چین پوستی که محافظت کننده از سر الت (glans of the penis) است اطلاق می شود. اما چند نکته در مورد ختنه خدمت شما بیان می کنم.⬇️⬇️⬇️

1⃣ در مورد اینکه بهترین زمان برای ختنه چه هنگامی هست اتفاق نظر وجود ندارد. اما اغلب متخصصین اطفال 1 تا 3 ماهگی را بهترین زمان ختنه می دانند بر عکس بعضی از اورولوؤیست ها که بعد از 1 سالگی را توصیه می کنند. اما توصیه خود اینجانب انجام ختنه بعد از 3 ماهگی می باشد و در کودکانی که دچار عفونت های ادراری می باشند بهتر است ختنه زودتر انجام گردد.

2⃣ از عوارض ختنه خونریزی است که باید ختنه کردن خونریزی در زمان کمی متوقف شود برای همین شاید بعضی از همکاران وسواسی تر مثل من قبل از ختنه ازمایشات cbc diff C.T B.T رو برای کودک لازم بدانند.

3⃣ بايد بيش از ٨ ساعت فاصله نيفتد از ختنه و ادرار کودک و اگر بيش از ٨ ساعت بعد از ختنه کودک ادرار نکرد بايد از نظر احتباس ادرار بررسی گردد. و همچنین توصیه می شود از اولین ادرار بعد عمل پانسمان قبلی با گاز استریل و کمی پماد تتراسیکلین روی الت تعویض شود.

4⃣ اگر ختنه با حلقه پلاستی بل انجام شده باشد باید بعد از 5 تا 8 روز بیوفتد و اگر بیشتر از 8 روز نیوفتاد و یا تورم بیش از 8 روز کمتر نشد باید توسط متخصص اطفال حتما معاینه شود.

6⃣ اگر الت کودک بعد از ختنه تورفتگی داشته باشد جای نگرانی نیستش زیرا الت کودکان چون بسیار کوچک هستش و در کودکانی که اضافه وزن داشته باشند و یا دارای  چربی زیر شکم، این حالت تورفتگی بیشتر مشاهده می شود. معمولا نیاز به اقدامی برای رفع این مشکل نیست. فقط حتما بعد از هر بار ادرار کودک برای شستشو و همچنین هنگام حمام بردن، دو طرف الت را فشار دهید تا بیرون بیاید و الت تمیز شود.

🚩 نکاتی چند در باب ختنه

🔹درباره بهترین زمان انجام ختنه اختلاف نظر وجود دارد که بازه زمانی یک روزگی تا ۶ ماهگی را شامل میشود اما منابع معتبر بین ۱ تا ۳ ماهگی را زمان طلایی در نظر گرفته اند زیرا پوست نازک و بهبودی سریع است دست نوزاد به آلتش نمیرسد و اثرات روانی در حداقل ممکن است درباره بهترین روش هم اختلاف نظر زیاد است اما روش حلقه به علت احتمال عوارض کمتر و نتیجه صاف تر بیشتر توصیه شده است

نکته مهم جادادن حلقه در زیر پره پوس با ایجاد حداقل برش بر روی مخاط زیر پره پوس است که به مهارت اپراتور بستگی دارد روش سنتی مبتنی بر برش پوست اضافه و انجام سوچور میباشد که در برخی مراکز برش پوست با کوتر یا لیزر انجام میشود و در بین مردم به نام ختنه لیزری معروف شده است اما در اصل همان روش سنتی و مبتنی بر برش و بخیه میباشد

✍️ آقای دکتر امیربهتاش امیری (متخصص کودکان)

والدین گرامی مقاله زیر توصیه می شود:

زمان مراجعه به متخصص اطفال – کودک – نوزاد

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 4.85 ( 2 votes)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا