ثبت نام در اسنپ ویزیت
سوالات متداول مادر کودک نوزادمادر کودک نوزاد

پیشگیری از مسمومیت کودکان

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

ـ کودکان، به خصوص کودکانی که تازه راه می‌افتند بیشتر در معرض خطر مسمومیت قرار دارند، زیرا آنها خیلی سریع عمل می‌کنند و لحظه‌ای غفلت ممکن است باعث مسمومیت‌شان گردد.

ـ مادران معمولا  مواد شوینده را جایی قرار می‌دهند که در دسترس‌شان باشد، باید  توجه داشته باشیم که با این کار سلامتی کودک را در معرض خطر قرار می‌دهیم، پس لازم است آنها را در جایی بگذاریم که کودک نتواند به این مواد دسترسی داشته باشد و درب  کمدهایی که در آن ها مواد شیمیایی  یا  شوینده‌ها نگهداری می‌شود، همیشه باید قفل باشد.

ـ هنگام کار با مواد شیمیایی و شوینده‌ها نباید از کودکان غافل شد و باید آنها را همواره تحت نظر داشته باشیم.

ـ مواد هیدروکربنی مثل نفت به دلیل شباهتی که با آب دارد، می‌تواند  از عوامل  زمینه‌ ساز  مسمومیت  در کودک باشد، پس موادی مثل بنزین، نفت و ضد یخ را  نباید در منزل نگهداری کنیم.

ـ هرگز مواد شوینده‌ای مثل سفیدکننده‌ها را از ظرف اصلی خودشان به ظروف دیگر مثل بطری‌های آب یا نوشابه منتقل نکنیم، زیرا علاوه بر کودکان افراد بزرگتر
نیز ممکن است به جای نوشیدنی، آن را مصرف کنند.

ـ نگهداری مواد غذایی و شوینده‌ها در یک مکان واحد امری شایع بین خانواده‌هاست که بسیار خطرناک و غیربهداشتی می باشد، لازم است که این مواد را
جدا از هم، در مکان های مختلفی نگهداری کنیم.

ـ رنگ نقاشی ساختمان، تینر یا نفت از مواد مسمومیت زا هستند.عدم توجه و غفلت والدین در چنین مواقعی می‌تواند آثار غیرقابل جبرانی داشته باشد.

ـ گل‌ها و گیاهانی مانند دیفن باخیا و خرزهره نیز می‌توانند باعث مسمومیت در کودکان شوند، پس حتی‌الامکان از نگهداری چنین گیاهانی در منزل خودداری نماییم یا در مکانی دور  از  دسترس  کودکان  قرار  دهیم.

ـ گاهی با بررسی وسایل اتاق کودک می‌توانیم از بروز مسمومیت پیشگیری نماییم، زیرا برخی از کودکان داروها و مواد سمی را در اتاقشان مخفی می‌کنند.

ـ هنگام بروز حادثه، دستپاچگی و به دنبال آن فراموشی امری کاملا  شایع  است، پس  لازم است شماره تلفن پزشک کودک و شماره تلفن اورژانس (115)‌ را در کنار میز تلفن نصب نماییم.

ـ به منظور پیشگیری از مسمومیت ها می‌توانیم برای کودکان داستان‌هایی  به زبان کودکانه بگوییم تا آنها را از عواقب بد استفاده از مواد مسمومیت ‌زا آگاه کنیم، علاوه بر خانواده‌ها، رسانه‌های عمومی مثل رادیو و تلویزیون و همچنین مربیان مهدکودک نقش مهمی در آموزش کودکان دارند.

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا