ثبت نام در اسنپ ویزیت
سوالات متداول مادر کودک نوزادمادر کودک نوزاد

۴ روش استريل و ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد و پستانک؟

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

شست‌ و شوی دقيق شيشه شير و يا هر چيز ديگری که وارد دهان نوزاد می شود اهميت زيادی دارد.

ضد عفوني کردن شيشه شير نوزاد در سال اول زندگي‌اش اهميت زيادي دارد؛ زيرا سيستم دفاعي بدن او هنوز ضعيف است. رعايت نکات اساسي و اوليه بهداشت، مثل شست‌وشوي دست‌ها قبل و بعد از شير دادن بسيار ضروري است؛ اما شست‌وشوي دقيق شيشه شير و يا هر چيز ديگري که وارد دهان نوزاد مي‌شود نيز اهميت زيادي دارد. تمام شيشه شيرها و پستانک‌ها تا جایي ‌که ممکن است بايد با آب سرد شسته و بعد با آب گرم و صابون ضدعفوني شوند تا عاری از هر گونه ميکروب و ويروس باشند.

۴ روش استريل کردن شیشه شیر نوزاد

شست‌ و شوی دقيق شيشه شير و يا هر چيز ديگری که وارد دهان نوزاد می شود اهميت زيادی دارد.

ضد عفوني کردن شيشه شير نوزاد در سال اول زندگي‌اش اهميت زيادي دارد؛

زيرا ضد عفوني کردن شيشه شير نوزاد در سال اول زندگي‌ا سيستم دفاعي بدن او هنوز ضعيف است. رعايت نکات اساسي و اوليه بهداشت، مثل شست‌وشوي دست‌ها قبل و بعد از شير دادن بسيار ضروري است؛ اما شست‌وشوي دقيق شيشه شير و يا هر چيز ديگري که وارد دهان نوزاد مي‌شود نيز اهميت زيادي دارد.

تمام شيشه شيرها و پستانک‌ها تا جایي ‌که ممکن است بايد با آب سرد شسته و بعد با آب گرم و صابون ضدعفوني شوند تا عاری از هر گونه ميکروب و ويروس باشند.

برای کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، چه کار می‌توان کرد؟

انتخاب شيردهي به نوزاد با شير مادر يا شيرخشک يکي از اولين تصميماتي است که والدين اتخاذ مي‌کنند. اگرچه در هر حالت انتخاب درست يا غلطي وجود ندارد، آکادمي متخصصان اطفال آمريکا (AAP) با سازمان‌هاي ديگري مانند انجمن پزشکي آمريکا (AMA)، انجمن رژيم غذايي آمريکا (ADA) و سازمان بهداشت جهاني (WHO) ستاد مشترکي تشکيل داده است و همگي توصيه مي‌کنند که شيرمادر بهترين گزينه براي اوست. به خصوص AAP معتقد است که نوزادان بايد در شش ماهه اول زندگي منحصراً از شير مادر تغذيه کنند و تا 12 ماهگي (و پس از آن) در صورت تمايل مادر و نوزاد تغذيه با شيرمادر ادامه يابد. اما شيردهي براي تمام زنان امکان پذير يا ارجح نيست. تصميم به شيردهي با شير مادر يا شيرخشک بايد بر اساس ميزان راحتي با شيردهي هم چنين شيوه زندگي مادر باشد.

در حالتی که بخواهیم از شیشه شیر برای غذادهی به نوزادان استفاده کنیم لازم است نحوه استریل کردن شیشه شیر نوزادان را بیاموزیم.

روش‌هاي مختلف شست‌وشوي شيشه و پستانک نوزاد

استفاده از آب جوش:

پستانک و شيشه شير بايد به مدت پنج دقيقه داخل آب جوش قرار داده شوند. براي اين منظور مقداري آب را در ظرفی جوش آورده سپس این وسایل را داخل آن بيندازيد و بگذاريد تا زمان سرد شدن آب داخل ظرف بمانند. بعد آنها را در آورید و زير شير آب بشویيد. سپس تا زمان استفاده بعدي داخل ظرفی دربسته درون يخچال نگهداری کنید. به اين ترتيب آنها به خوبي استريليزه می‌شوند.

استريليزه کردن به روش مايکروويو و بخار:

اين روش را مي‌توان برای ساير وسايل کودک‌ نيز به کار برد. از بخار نیز براي ضدعفوني کردن شيشه شير و… استفاده مي‌شود و در هر دو حالت بايد طبق دستور عمل کرد. در مورد مايکروويو بايد از وسايل پلاستيکي که قابليت قرار گرفتن در مايکروويو را دارند، استفاده نمود (البته هر پلاستيکي را نباید داخل مايکروويو گذاشت). روش بخار يک روش الکتريکي و کمي گران‌تر از روش مايکروويو است.

حلال‌هاي شيميايي:

مواد استريليزه‌کننده شيميايي به دو شکل مايع و قرص موجودند. وقتي که اين مواد با آب مخلوط مي‌شوند، محلولي به دست مي‌آيد که به اندازه کافي رقيق است و در عین حال که براي نوزاد خطرناک نيست، باکتري‌هاي مضر موجود در وسايل او را از بين می‌برد. اين وسايل مدتی داخل محلول قرار مي‌گيرند (زمان مورد نياز معمولاً روي برچسب مواد نوشته شده) و بعد از آن نيز به يک شست‌وشوي دقيق و کامل با آب نیاز دارند. هنگام استفاده از اين مواد شيميايي قسمت‌‌هاي فلزي وسايل بعد از مدتي زنگ مي‌زنند؛ به همين دليل فقط بايد از وسايل پلاستيکي و شيشه‌اي استفاده کنيد، نه فلزي.

انتخاب شير خشک مناسب براي نوزاد:

برخلاف آنچه توليدکنندگان شير خشک ادعا مي‌کنند، تقريباً تمام آنها مشابه هم هستند و با استانداردهاي ثابتي توليد مي‌شوند. تفاوت بين برندهاي مختلف، در افزودني‌هاي آنهاست. وقتي که مي‌خواهيد يک شير خشک مناسب براي فرزندتان انتخاب کنيد، مسلماً به مواردي مثل قيمت و سهولت در دستيابي به آن نيز اهميت مي‌دهيد و يا اينکه شير خشک چگونه بسته‌بندي شده باشد. شيرهايي که روي برچسب آنها قيد شده است

«از زمان تولد»، براي تمام نوزادان یک تا دوازده ماهه مناسب هستند. شير خشک‌هايي که روي آنها نوشته شده است «طبق دستور» نیز براي نوزادان شش ماه به بالا مناسبند و براي نوزادان زير شش ماه نباید استفاده ‌شوند. وقتي که براي نوزادتان شير خشک تهيه مي‌کنيد، حتماً به اين نکته دقت داشته باشید.

والدین گرامی مشاهده این ویدیو توصیه می شود:

مضرات استفاده از پستانک یا گول زنک

والدین گرامی مشاهده این ویدیو توصیه می شود:

آیا شیر مادر خراب میشود – باور غلط فاسد شدن شیر در پستان مادر

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

https://nozadteb.ir/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1/

والدین گرامی خواندن این مقاله توصیه می شود:

پیشگیری از مسمومیت کودکان

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 4.65 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا