ثبت نام در اسنپ ویزیت
سوالات متداول مادر کودک نوزادمادر کودک نوزاد

اولین معاینه کودک توسط دندانپزشک چه موقع است؟

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

پرسش و پاسخ دندانپزشکی کودکان:

🔵چه موقع دندانپزشک براي نخستين بار بايد کودک را معاينه کند؟

اولين ويزيت بايد نزديک به اولين سال تولدش باشد. هنگامي که اولين دندانها در دهان رويش مي‌يابند که معمولاً بين سنين 6 تا 12 ماهگي صورت مي‌گيرد بچه شما بايد توسط دندانپزشک کودکان معاينه شود. معاينه بموقع و مراقبتهاي به موقع، لبخند زيبا و سلامت دندانهاي کودک شما در حال و آينده را به ارمغان مي‌آورد.

🔵چرا اينقدر زود؟ مگر يک کودک يکساله يا چند ماهه چه مشکلات دندانپزشکي ممکن است داشته باشد؟

با اهميت‌ترين دليل آن ايجاد و تنظيم يک برنامه مراقبتي است. مشکلات دنداني ممکن است خيلي زود بروز نمايند و بزرگترين مشکل مربوط به پوسيدگيهاي ناشي از شير دادن با شيشه به نوزاد با هدف خواباندن او مي‌باشد. وقتي نوزاد شما شبها موقع خواب شير خورده(از مادر يا شيشه شير) و يا از آب قند و آب ميوه استفاده مي‌شود در معرض خطر جدي پوسيدگي قرار مي گيرد. نگراني ديگر مربوط است به بيماريهاي لثه. تحقيقات نشان مي‌دهد که بسياري از کودکاني که بين سنين 2 تا 3 سالگي قرار دارند، داراي دست کم التهابي خفيف در بافت لثه‌اي مي باشند. اولين ويزيت دندانپزشکي، بهترين فرصت براي پيشگيري از بروز مشکلات دندانپزشکي است. کودکاني که دندانهاي سالم دارند، جويدن غذا را بهتر انجام داده و حرف زدن را به وضوح و درست ياد مي‌ گيرند و ضمناً لبخندي توأم با اعتماد به نفس دارند. کودک شما از حالا شروع مي‌کند که عمري را با عادات دنداني خوب بسر برد.

🔵چگونه مي توان از پوسيدگي دنداني ناشي از شيردادن و شيشه شير جلوگيري کرد؟

شما هيچوقت نبايد با شير دادن از سينه، شيشه شير يا آب ميوه و يا ديگر مايعات شيرين بچه را بخوابانيد. در اين مواقع مي‌توانيد از شيشه حاوي آب و يا از پستانک‌هاي گول‌زن استفاده کنيد. با مراجعه و مشاوره با دندانپزشک کودکان از مقدار کافي فلورايدي که توسط آب و مواد غذايي که با هدف پيشگيري از پوسيدگي به بچه شما مي‌رسد مطمئن شويد.

🔵چه زماني بايد شيردادن با سينه و يا با شيشه متوقف شود؟

با اطمينان از بهداشت و سلامت دندان، کودکان معمولاً از سن 12 ماهگي به بعد از شير گرفته مي‌شوند. براي کودکان شير، غذايي کامل و لازم بوده و بهتر است تغذيه با آن ادامه يابد ولي بايد توجه داشت براي خواباندن به او خورانده نشود.

🔵آيا مکيدن انگشت شست و يا انگشتان ديگر جاي نگراني دارد؟

عادت مکيدن انگشتان براي کودکان امري طبيعي و غريزي است و معمولاً از دو سالگي به بعد از بين مي‌رود، ولي اگر تا 4 سالگي ادامه يافت و شما از ترک آن دلسرد و نوميد شديد بايد بدانيد که طولاني شدن اين عادت مي‌تواند ايجاد تغييراتي چون شلوغي و کجي دندانها و مشکلات فکي بنمايد. دندانپزشک با ارائه راهکارهايي چگونگي پيشگيري از طولاني شدن اين عادت را به شما آموزش مي دهد.

🔵از چه زماني بايد دندانهاي کودکان را تميز کرد؟

هرچه زودتر، بهتر. در دوره نوزادي توسط يک پارچه تميز و نم‌دار لثه و دندانهاي کودکتان را تميز کنيد. اگر دندانپزشک کودکتان استفاده از فلورايد را بمنظور جلوگيري از پوسيدگي توصيه نموده است. شما با ماليدن مقدار کمي از خمير دندان حاوي فلورايد، دندانهاي او را تميز کنيد. بعدها دندانهاي کودکتان را با استفاده از خمير دندان فلورايددار و مسواک‌هاي کوچک و نرمي که بدين منظور ساخته شده‌اند ، مسواک نمائيد. ضمناً از ياد نبريد که بيشتر بچه‌ها از مسواک زدن صحيح و مؤثر، عاجز و ناتوانند.

🔵چند توصيه مهم در مورد دندان در آوردن کودکان؟

از سن 6 ماهگي تا 3 سالگي به هنگام رويش دندانهاي شيري، لثه مقداري آزردگي پيدا مي‌کند. بيشتر کودکان در اين مواقع از ليسک‌هاي دندان‌گير، قاشق سرد و يا پارچه‌هاي مرطوب خوششان مي‌آيد. برخي از والدين حلقه‌هاي دندان‌گير خنک شده را به دست بچه مي‌دهند و برخي هم ماليدن لثه‌هاي نوزادشان را بوسيله انگشتان تميز لازم مي‌دانند.

 

☄️با تشکر از خانم دکتر ميترا صابرپور (دندانپزشک کودکان)

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است.

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 1 votes)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا