ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در کودکان و نوزادانمادر کودک نوزاد

علائم ابتدایی و پیشگیری سرخک کودکان -عوارض سرخک –

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

علائم ابتدایی سرخک

تظاهرات دوره ابتدایی سه روزه ، شامل: آبریزش از بینی – قرمزی چشم ها و سرفه می باشد. مرحله بروز دانه های قرمز با تب بالا 40 تا 40.5 درجه همراه است. دانه های قرمز از قسمت سر و پشت گوش ها شروع می شوند و به تدریج در عرض 24 ساعت به صورت نزولی در تمام بدن گسترش پیدا می کنند. شدت بیماری به وسعت و گستره ی دانه های قرمز مربوط است. این بثورات ممکن است به صورت خونریزی های زیر جلدی (پتشی) و یا خونریزی کننده (هموراژیک) باشند، که به این نوع سرخک ، سرخک سیاه گفته می شود که بسیار خطرناک تر از سرخک معمولی می باشد.

سرخک بیماری واگیرداری می باشد و بسیار مسری. به ویژه از طریق قطرات ریز تنفسی در طی مراحل ابتدایی (کاتارال) ، افراد آلوده به این ویروس از یک یا دو روز قبل از بروز بثورات ( دانه های قرمز) مسری هستند و می توانند این بیماری را منتقل کنند.

عوارض سرخک

عارضه مهم سرخک در اغلب اوقات اوتیت مدیا ( عفونت گوش میانی ) را سبب می شود.

درمان سرخک

هیچ درمان ضد ویروسی برای سرخک مشخص نشده و وجود ندارد. فقط اقدامات درمانی ای به منظور درمان علائم ظاهر شده در اثر سرخک، صورت می گیرد.

پیشگیری از سرخک

واکسیناسیون : واکسن ها به صورت ویروس زنده تهیه می شوند که بهترین وسیله برای پیشگیری وجلوگیری از ابتلا به بیماری ها می باشند. (مصون سازی فعال)، که باید در سن 9 ماهگی و 15 ماهگی تزریق شود. در فردی که با بیمار مبتلا به سرخک تماس داشته و قبلا هم واکسن نزده باشد، تا پنج روز پس از تماس با فرد مبتلا، می توان ایمونوگلوبولین تجویز کرد تا از ابتلا به سرخک در آن فرد جلوگیری به عمل آورد (مصون سازی بصورت غیرفعال) .

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا