ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در کودکان و نوزادانمادر کودک نوزاد

بیماری مننژیت کودکان – علائم – علت – تشخیص -نشانه – درمان

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

آیا شما با بیماری مننژیت کودکان آشنایی دارید ؟

به راستی مننژیت در کودکان همراه با چه علائمی است ؟ آیا شما راهکارهای درمانی این بیماری را می دانید ؟

اگر شما هم با مننژیت باکتریایی در کودکان آشنایی ندارید توصیه می شود این مقاله را مطالعه فرمایید . در این مقاله دکتر محمد رضا رضایی فوق تخصص نوزادان و کودکان در رابطه با علائم و راهکار های درمانی این بیماری صحبت می کنند .

مننژیت، بیماری است که با التهاب غشای اطراف مغز و نخاع همراه می باشد. مننژیت در کودکان، به خصوص مننژیت باکتریایی، می تواند آسیب های مغزی، و یا سایر مشکلات نورولوژیکی را برای کودک در پی داشته باشد. این التهاب می تواند ناشی از سرطان، واکنش به مصرف برخی داروها، و یا بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن باشد.

در صورتی که عفونت، منجر به تشدید التهاب شود، به گونه ای که از غشای مغز و نخاع، عبور کند، این اختلال را انسفالیت یا التهاب مغز می نامند.

علت بروز مننژیت باکتریایی در کودکان چیست؟

باکتری ها و ویروس ها، یکی از مهم ترین دلایل بروز مننژیت در نوزادان و کودکان می باشند.

در حالت طبیعی، سد خونی- مغزی، مغز را در برابر آلودگی ها و میکروب ها محافظت می کند. گاهی اوقات، عوامل بیماری زا مستقیما، و یا با آزاد کردن موادی، باعث کاهش میزان مقاومت این سد می شوند. در نتیجه، این عوامل، به مایع اطراف مغز حمله می کنند، و این درگیری در بدن، منجر به افزایش تعداد گلبول های سفید و افزایش التهاب و عفونت خواهد شد.

مننژیت می تواند در اثر پخش شدن عفونت از نواحی مجاور، مانند عفونت گوش میانی و یا سینوزیت، ایجاد شود.

علائم و نشانه های مننژیت باکتریایی در کودکان:

نشانه های مننژیت باکتریایی در کودکان، مشابه با علائم سرماخوردگی می باشد، نشانه هایی مانند تب در کودکان ، دردهای عضلانی، سرفه و یا سردرد.
در صورت مشاهده علائم گفته شده در کودک، به متخصص مراجعه کنید، زیرا مننژیت شرایط پزشکی و اضطراری است که کودک بایستی سریعا تحت درمان قرار بگیرد، به خصوص در مننژیت باکتریایی.

تشخیص مننژیت باکتریایی در کودکان:

تشخیص مننژیت از طریق آزمایش خون، تست تنفس و اندازه گیری میزان اکسیژن خون، امکان پذیر می باشد. در صورتی که پزشک مشکوک به وجود اختلالات عصبی دیگری باشد، سی تی اسکن از مغز نیز انجام خواهد شد.

عکس برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه، عفونت در ریه ها را مشخص می کند.

ارزیابی تشخیصی:

شرح حال و معاینه فیزیکی با شک قوی به مننژیت ،از اهمیت بالایی بر خوردار است . شرح حال شامل نوع و شدت علائم ،مدت طول کشیدن علائم ، تماس با افراد بیمار (در مهد کودک و تجمعات گروهی ) و شرح حالی از تغییر وضعیت هوشیاری است .

معاینه فیزیکی شامل توجه به فتوفوبی ،علائم کرنیگ و بروز ینسکی و معاینه دقیق پوست است .

تست های آزمایشگاهی عبارتند از : CBC،الکترولیت ها و کشت خون LP اغلب تشخیصی است ،اندازه گیری فشار باز شدن ،تعداد سلول ها و درصد افتراقی آن ها ،قند ،پروتئین کشت باکتریال و PCR برای ویروس ها از انجام LP در موارد زیر خودداری می شود :

علائم بالا رفتن فشار داخل جمجمه ای ،تشنج فوکال یا طول کشیده ،علائم نورولوژیک فوکال ،افزایش راش پورپورایی یا مردمک های غیر متقارن یا گشاد،GCS کمتر از 13 در موارد شک به افزایش ICP ،انجام عکسبرداری قبل از انجام LP باید انجام گیرد . تصویر برداری از مغز و EEG در موارد تشنج آتیپیک انجام می شود .

ارزیابی از لحاظ وجود مننژیت ،بخشی از پروتکل بررسی سپسیس در کودکان تب دار زیر 9 ماه است .

درمان مننژیت باکتریایی در کودکان:

مننژیت باکتریایی از جمله بیماری هایی است که پیشرفت سریعی دارد، به همین خاطر درمان اهمیت ویژه ای پیدا میکند. در صورت مشاهده علائم تنفسی، از کپسول اکسیژن استفاده می شود.

آنتی بیوتیک از جمله داروهایی است که در درمان مننژیت و جهت نابودی میکروب ها تجویز می شود.

داروهای استروئیدی جهت کاهش التهاب از سوی پزشک تجویز می شود.

در صورت عدم تغییر در نشانه های این بیماری در کودک، مجدد به فوق تخصص کودکان  مراجعه کنید.

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

با تشکر از همراهی شما

ثبت امتیاز

امتیاز دهی به مقاله آموزشی

User Rating: 4.5 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا