ثبت نام در اسنپ ویزیت
بیماری ها و مصرف دارو در شیردهیبیماری ها و مصرف دارو در کودکان و نوزادان

نشانه های زردی نوزاد حاصل از شیر مادر – درمان – علل

اسنپ ویزیت:سامانه ویزیت و درمان در منزل

سندروم یرقان حاصل از شیر مادر

را باید از؛ هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم زودرس و شدید که، یرقان تغذیه از پستان (breast-feeding jaundice) نامیده می شود، متمایز دانست. یرقان تغذیه از پستان، در هفته اول زندگی ، نزد نوزادانی دیده می شود که از شیر مادر تغذیه نموده اند و سطح بیلی روبین آن ها نسبت به نوزادان تغذیه شده با فورمولا، بالاتر می باشد.

هیپربیلی روبینمی (بیشتر از 12mr/dl) در 13 % نوزادانی که از سینه ی مادر تغذیه می کنند در هفته اول زندگیشان اتفاق می افتد. این هیپربیلی روبینمی ، می تواند ناشی از کاهش مصرف شیر همراه با دهیدراسیون و یا کاهش دریافت کالری، در نظر گرفته شود. در صورت تغذیه این نوزادان با آب قند، سطح بیلی روبین سرم بالاتر خواهد رفت که علت آن تا حدی ناشی از کاهش مصرف شیر مادر ( که حاوی مقدار بیشتری کالری می باشد) می باشد.

گاهی زردی ناشی مربوط به ترکیبات نامطلوب در شیر مادر است است که در هفته اول تولد نوزاد توسط تغذیه اشتباه مادر ایجاد شده و به علت مصرف مواد قندی و همچنین مواد پر کالری که همراهان به مادر برای جبران خون از دست داده می دهند اتفاق می افتد.

زردی ناشی از شیر مادر :

تقریبا 2% نوزادان ترم که از سینه مادر تغذیه می کنند، پس از روز 7 تولدشان ، افزایش چشمگیر بیلی روبین غیرمستقیم ، در خونشان دیده می شود. یرقان حاصل از شیر مادر طی هفته 2-3 دیده می شود و بالاترین غلظت آن در حد 10-30mg/dl می باشد.

در مواردی دیده شده است، در نوزادانی که به موقع متولد شده اند و سالم می باشند؛ معمولا در روز هفتم تولد به بعد، زردی ظاهر می گردد. مقاله زیر را به طور کامل مطالعه نمایید، تا علل این موضوع برای شما روشن گردد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: دلایل زردی ناشی از شیر مادر، راه های درمان.

زردی حاصل از مصرف شیر مادر توسط نوزاد می باشد. در شرایط نرمال مقدار بیلی روبین غیر مستقیم ، در خون بند ناف ،  1-3 mg/dl می باشد. بنابراین یرقان یا همان زردی در روزهای 3-2 آشکار می شود و معمولا بین روزهای دوم تا چهارم با غلظت  5-6mg/dl به پیک خود می رسد و بین روزهای 5 و 7 به سطح زیر 2mg/dl کاهش پیدا می کند.

دلایل زردی ناشی از شیر مادر

گاهی اوقات اتفاق می افتد که زردی ظاهر شده در نوزاد ناشی از شیر مادر می باشد. علت پیدایش این نوع زردی، به طور دقیق مشخص نیست؛ ولی برخی متخصصین بر این عقیده می باشند، که در شیر مادر ماده ای وجود دارد که مانع عملکرد طبیعی کبد نوزاد می گردد و به همین علت، کبد قادر به تجزیه بیلی روبین خون نمی باشد و نمی تواند این رنگدانه را دفع کند و تجمع بیلی روبین در خون، موجب زردی می شود.

راه های درمان

میزان بیلی روبین از طریق آزمایش خون مورد بررسی قرار می گیرد. در این نوزادان، میزان بیلی روبین در حدود 10 میلی گرم است و در عده ای ممکن است به 30 میلی گرم در صد میلی لیتر، در هفته دوم و سوم تولد نیز، برسد. اگر تغذیه توسط شیر مادر قطع گردد، میزان بیلی روبین خون کاهش می یابد و به مقدار متعادل می رسد، و اگر دادن شیر مادر به نوزاد ادامه یابد، ممکن است زردی 3 تا 10 هفته نیز طول بکشد. پزشک در این موارد توصیه می کند که شیر خود را بدوشید و حدود 40 تا 50 درجه سانتی گراد حرارت دهید و سپس به نوزاد بدهید. در مواردی نیز توصیه می شود، که به مدت یک تا دو روز شیر خشک جایگزین شیر مادر گردد و شیر خود را نیز در این مدت بدوشید و دور بریزید و به نوزاد ندهید. بعد از این مدت، شیر دادن از پستان را شروع کنید و هم چنین در چندین نوبت نوزاد را در معرض نور خورشید (سایه آفتاب) قرار دهید.

تغذیه با شیر مادر به صورت مکرر و پی در پی ، هم اتاق بودن مادر و نوزاد ، شیردهی شبانه و حمایت از تداوم شیردهی (ongoing lactation) می تواند، شیوع یرقان زودرس ناشی از شیر مادر را کاهش دهد. چنانچه یرقان حاصل از شیر مادر صورت گیرد، بهتر است شیردهی به صورت موقت قطع شده تا سطح بیلی روبین پائیین آید و برای یک یا دو روز از فورمولا استفاده شود. علاوه بر این اگر میزان دریافتی نوزاد اندک باشد ، کاهش وزن شدید باشد ، یا نوزاد دهیدره شده باشد می توان از تغذیه مکرر همراه با استفاده از فورمولا با شیر دوشیده ی مادر ، به عنوان مکمل استفاده و بهره گرفت.

در صورت ادامه تغذیه از شیر مادر، بیلی روبین به تدریج کم شده ولی ممکن است، به مدت 10-3 هفته در سطح پائین تری ادامه پیدا کند. چنانچه شیردهی مادر قطع شود ، سطح بیلی روبین به سرعت کاهش یافته و طی چند روز به مقدار نرمال خود می رسد.

با شروع مجدد شیردهی، بیلی روبین سرم به ندرت به سطح قبلی خود باز می گردد. فتوتراپی می تواند مفید باشد. کرنیکتروس در این نوزادان گرچه نادر می باشد، اما اتفاق می افتد. علت یرقان شیرمادر کاملا مشخص نیست، اما می تواند به علت وجود گلوکورونیداز در شیر مادر باشد.

تاثیرات شیرخشک یا شیر مادر در درمان زردی:

طبعا شیر مادر بهتر است. اما در مواردی که به‌ندرت پیش می‌آید، بهتر است شیر مادر به مدت ۲۴ ساعت قطع شود و پس از این مدت دوباره نوزاد را با شیر مادر تغذیه کرد، یعنی اگر بچه‌ای مبتلا به زردی شده و بیلی‌روبینش هم در حد ۱۶ است و مدام زیر دستگاه می‌رود و خارج می‌شود، وضعیتش چه بهتر شود و چه نشود، بهتر است تغذیه او را با شیر مادر به مدت ۲۴ ساعت قطع و با شیرخشک او را تغذیه کرد. پس از ۲۴ ساعت مادر دوباره می‌تواند به او شیر بدهد.

 هشدار:نوزاد را در زمان های کوتاه در معرض نور خورشید قرار دهید، تا پوست او آفتاب زده نگردد. بهتر است قبل از اقدام به هر کاری، با پزشک نوزاد مشورت کنید و راه توصیه شده پزشک را جویا شوید.

 

منابع این بخش کاملا بر اساس مستندات علمی،تهیه و تنظیم شده است

حق نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.nozadteb.ir

User Rating: 4.85 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا